تبیین بایسته¬های اخلاقِ باور
محورهای موضوعی : Ethics and Islamic Educationفرامرز محمدی پویا 1 , سعید ضرغامی همراه 2 , یحیی قائدی 3 , علیرضا محمودنیا 4
1 - دانشگاه خوارزمی
2 - دانشگاه خوارزمی
3 - دانشگاه خوارزمی
4 - گروه فلسفه تربیت دانشگاه خوارزمی تهران
کلید واژه: اخلاقِ باور, معرفت¬, شناختی, اخلاق, بایسته¬, های اخلاقِ باور ,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تبیین بایسته های اخلاقِ باور می باشد. برای این منظور از روش تحلیل مفهومی برای تحلیل اخلاقِ باور و نائل آمدن به بایسته های آن استفاده شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که ایده اخلاقِ باور، مستلزم اعتقاد به بایسته هایی است. به عبارت دیگر برای ادعای اخلاقِ باور باید معتقد بود که شکل گیری باورها امری ارادی می باشد(اراده گرایی) و باورهای یک فرد با دیگر باورهای او و همچنین با باورهای افراد جامعه در ارتباط بوده(ارتباط شبکه ای باورها) و افزون بر آن، باور با عمل در ارتباط بوده و بر فعل متعاقب خود اثر می گذارد(فعل متعاقب باور)، لذا قبل از شکل گیری یک باور، باید به تحقیق و بررسی همه جانبه پرداخته(وظیفه گرایی) و نتیجه ی این تحقیق و بررسی باید فراهم آمدن دلایل و قراین لازم و کافی برای شکل گیری یک باور و یا رد آن باشد(قرینه گرایی)، همچنین این دلایل و قراین باید در حیطه آگاهی صاحب باور بوده و او قادر به تبیین ادله ی خود باشد(درون گرایی).
The aim of this study is specify the ethics of belief prerequisites. For this purpose, used from the conceptual analysis method for analyze the ethics of belief Prerequisites. The findings of this study show that the idea of the ethics of belief necessary to Prerequisites. In other words, for claim of the ethics of belief must belief that formation of believes is voluntary (Volitionalism) and anybody’s believes with others his believes and with another people believes is connect(Believes network connection) and moreover, belief with action to be related and its impact on the subsequent action(The action subsequent conviction), So before the formation of a belief should investigation about it (Deontology), and result of this study should be provide necessary and sufficient reasons and evidence for formation or reject a belief (Evidentialism), and these reasons and evidence must be in the domains of knowledge, and he be able to explain his reasons (Internalism).