الگوی پیاده سازی تربیت اخلاقی مبتنی بر الزامات کرامت انسانی با تاکید بر دیدگاه کانت و شهید مطهری
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمیترا فرهنگ اصفهانی 1 , سید هاشم گلستانی 2 , علی رضا یوسفی 3
1 - اصفهان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
3 - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
کلید واژه: الگو و مدل, الزامات کرامت انسانی, ترییت اخلاقی, مفهوم کرامت انسانی. ,
چکیده مقاله :
دراین مقاله بر آنیم (هدف) که الگو و مدل تربیت اخلاقی مبتنی بر الزامات کرامت انسانی را از منظر ایمانوئل کانت و مرتضی مطهری ارائه نمائیم. لذا در ابتدا مفهوم شناسی کرامت و محتوای واژه کرامت انسانی واهمیت آن دراندیشه کانت و مطهری مورد واکاوی قرارگرفته است و در انتها تربیت اخلاقی مبتنی بر الزامات کرامت انسانی (دلالت های تربیتی الزامات کرامت انسانی) با استفاده از (ابزار) آثار این دو اندیشمند مسلمان و مسیحی تحلیل و بررسی شده است. تحقیق حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانهای و فیشهای تحقیقی و دادههای مطالعاتی به بررسی موضوع پژوهش پرداخته و به سوالات و ابهامات فهمی در این زمینه پاسخ داده است.
In this paper, we aim to present a model and model of moral education based on the requirements of human dignity from the perspective of Immanuel Kant and Morteza Motahari. Therefore, at the outset, the concept of dignity and the content of the word human dignity and its importance are analyzed in Kant and Motahari. Finally, moral education based on the requirements of human dignity (educational implications of human dignity requirements), using the tools of the works of these two Muslim scholars And the Christian has been analyzed