تأثیر کیفیت خدمات ارائه شده بر ادراک مشتریان بیمه ایران
محورهای موضوعی : تخصصیسید مرتضی غیور باغبانی 1 , امید بهبودی 2 , علی پورنگ 3 , هانیه مرونه فیض آباد 4
1 - دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
3 - دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
کلید واژه: کیفیت خدمات, ادراک مشتریان, خدمات بیمهای,
چکیده مقاله :
رمز موفقیت سازمانهای برتر ارائهکننده خدمات را میتوان در مشتریمداری و توجه به کیفیت خدمات آنان جستجو کرد. کیفیت خدمات نقش مهمی در صنایع خدماتی نظیر خدمات بیمهای، بانکی و حمل و نقل و. .. ایفا میکند. چرا که کیفیت خدمات برای دستیابی به ادراک مشتریان و به دنبال آن، بقا و سودآوری سازمان امری حیاتی به شمار میرود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر کیفیت خدمات ارائه شده بر ادراک مشتریان بیمه ایران درشهرستان نیشابور میباشد. جامعه مورد پژوهش حاضر کلیه شعب بیمه ایران در شهرستان نیشابور است. به منظور گردآوری دادهها از یک پرسشنامه محققساخته شامل 27سوال استفاده گردید. روائی پرسشنامه توسط اساتید و خبرگان تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 865/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش توصیفی تعداد فراوانی و درصد فراوانی و همچنین نمودار فراوانی مربوطه آورده شد. در بخش آمار استنباطی از آزمون کولوموگروف-اسمیرنف برای تعیین نرمال بودن متغیرها بهره گرفته شد. با توجه به آنکه متغیرها دارای توزیع نرمال است، لذا از آزمون رگرسیون برای آزمون فرضیات استفاده شد. نتیجه تحقیق حاکی است که ملموسات، قابلیت اعتبار، پاسخگویی، تعهد و همدلی و شایستگی بر بهبود ادراک ارائه خدمات شرکتهای بیمه ایران در نیشابور موثر میباشد. همچنین نتایج دیگر تحقیق از دیدگاه مشتریان بیمه ایران، بُعد تعهد نسبت به سایر ابعاد کیفیت خدمات از وضعیت مطلوبتری برخوردار میباشد. در رتبههای بعدی نیز به ترتیب، ملموسات، قابلیت اعتبار، همدلی و پاسخگویی قرار دارند.
Top secret service provider organizations can be searched customer and the quality of their services. Quality services play an important role in service industries such as insurance, banking and transportation and play. Because the quality of services to achieve customer perception and consequently, survival and profitability is vital. The aim of this study was to investigate the effect of perceived quality of services provided to insurance customers is Iran Nishaboor city. The research community in the city of Neyshaboor, Iran now all branches of insurance. In order to collect data from a questionnaire containing 27 questions was used. By professors and experts confirmed the validity and reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha coefficient was 0/865. To analyze the data in this study, the descriptive and inferential statistics were used. In the descriptive part of the frequency and the frequency and the frequency graph was taken. Inferential statistics K-S test was used to determine the normality of variables. Due to the variables are normally distributed, so the regression analysis was used to test the hypothesis. The results show that tangible, reliability, responsiveness, commitment and empathy and competence on the improvement of services insurance companies in Neyshabur, Iran is effective. The results of the study from the perspective of insurance customers, the commitment to service quality and other aspects of the situation is more favorable. Next in the rankings, respectively, tangible, reliability, empathy and responsiveness are.