طراحی مدل اخلاق مدارانه توسعه منابع انسانی در سازمان های دولتی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
وحید حاجی لو
1
,
غلامرضا معمارزاده طهران
2
,
محمود البرزی
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین
3 - Science and Research branch, Islamic Azad University
کلید واژه: توسعه سرمایه انسانی, توانمندسازی, مدیریت دانش, مدیریت استعداد.,
چکیده مقاله :
اقبال به جهت گیری اخلاقی، در توسعه اقتصادی راهی برای تبدیل تهدید به فرصت تلقی می شود. مدیران ایرانی نیز علاوه بر توجه به جایگاه راهبردی اخلاق در موفقیت سازمانی، بر اساس دغدغه های دینی و ارزشهای جامعه به اخلاق کسب و کار اقبال میکنند. توسعه منابع انسانی یکی از ضروریات سازمان است که لزوم پیوند آن با ارزشهای اخلاقی اجتناب ناپذیر است چرا که سهل انگاری و بی عدالتی در اجرای آن منجر به عدم توسعه فردی و سازمانی میگردد.این مقاله با هدف ارائه مدل اخلاق مدارانه توسعه سرمایه انسانی در سازمان های دولتی ایران انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پیمایشی با رویکرد ترکیبی (کمی و کیفی) است. در طراحی مدل به الگوی توسعه انسانی فیلیپس و بندورا با رویکرد بوم شناسانه توجه شده است. توسعه سرمایه انسانی در سه بعد توانمندسازی، مدیریت استعداد و مدیریت دانش و به منظور دستیابی به ترکیب بهینه بررسی شده است. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه با خبرگان و تکنیک دلفی فازی و برای تحلیل از توابع ریاضی چند هدفه و نرم افزار گمز استفاده شده است. بر اساس یافته ها در وضع موجود سطح متغیر توانمندسازی 50/0، مدیریت دانش 40/0 و مدیریت استعداد 40/0 می باشد. در وضع مطلوب و در سطح اثر بخشی 100 درصد باید میزان توانمندسازی 610/0، مدیریت دانش 560/0 و مدیریت استعداد 530/0 باشد.همچنین 11 عامل به عنوان موانع اخلاقی و فرهنگی بر سر راه توسعه منابع انسانی نیز شناسایی و احصاء گردید. نتایج نشان داد که اختلاف معناداری بین وضعیت مطلوب و موجود توانمندسازی، مدیریت استعداد و مدیریت دانش وجود دارد.
Achieving ethical orientation in economic development is considered a way to turn the threat into opportunity. In addition to paying attention to the strategic position of ethics in organizational success, Iranian directors are embracing business ethics based on religious concerns and values of society. Development of human resources is one of the essential requirements of the organization, which necessitates its connection with ethical values is inevitable because negligence and injustice in its implementation lead to lack of individual and organizational development. This article aims to provide a model of the ethical development of human capital for Iranian Public Agencies. The research is applied in terms of purpose and is survey in terms of nature with a combination of quantitative and qualitative approach. In designing the model, Philips and Bandura's human development model have been considered with an ecological approach. Human capital development has been investigated in three dimensions of empowerment, talent management and knowledge management in order to achieve optimal combination. To collect data, interviews with experts were used and a fuzzy Delphi technique, multi-objective math functions and GAMS software, were used for analyzing. Based on the findings, the level of empowerment variable is 0.5, knowledge management is 0.4 and talent management is 0.4. In a desirable situation and at the level of 100% efficiency, the empowerment level was 0.6, knowledge management level was 0.56 and talent management level was 0.53. Also, 11 factors were identified as ethical and cultural barriers to human resource development. The results showed that there is a significant difference between the desirable and existing status of empowerment, talent management and knowledge management.