رتبه بندی دانشگاه های منتخب ایران از نظر کیفیت ارائه خدمات
محورهای موضوعی : تخصصی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
کلید واژه: دانشگاه, کیفیت ارائه خدمات, سروکوال, تحلیل پوششی داده ها,
چکیده مقاله :
سنجش و اعتلای کیفیت ارائه خدمات در بخش آموزش عالی که اساس توسعه یک کشور محسوب میشود بسیار حائز اهمیت است. هدف از این تحقیق رتبه بندی دانشگاه های منتخب ایران از نظر کیفیت خدمات ادراک شده از جانب دانشجویان با بکارگیری تلفیقی از روشهای سروکوال و تحلیل پوششی داده ها بود. بدین منظور ابتدا با جستجوی سیستماتیک در پایگاه های علمی مختلف، اقدام به یافتن تحقیقات صورت گرفته شده در خصوص سنجش کیفیت ارائه خدمات دانشگاه ها از دیدگاه دانشجویان با استفاده از مدل سروکوال شد که تعداد 33 تحقیق مرتبط یافته شد. سپس با کمک گرفتن از روش تحلیل پوششی داده ها و با در نظر گیری ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات به عنوان خروجی های آن و با در نظر گیری هر تحقیق به عنوان یک واحد تصمیم گیری به کمک نرم افزار DEAP 2.1 نمرات مربوط به هر دانشگاه محاسبه شد. بیشترین نمرات کسب شده مربوط به مراکز آموزش عالی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه ارومیه درحالی که کمترین نمرات مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی دزفول و دانشکده سلامت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. نمرات 82 درصد از تحقیقات صورت گرفته شده بین 498/0 تا 781/0 یعنی در سطح متوسط قرار گرفته بود. نتایج حاصل از نمرات محاسبه شده نشان داد به طور میانگین امکان افزایش 8/31 درصد در کیفیت خدمات دانشگاه های منتخب ایران وجود دارد و دلیل اصلی این مقدار کمبود کیفیت، بُعد پاسخگویی است که مسئولین مربوطه با الگوگیری از مراکز آموزش عالی تبریز میتوانند به بهبود سطح کیفیت خدمات خود بپردازند.
Measuring and improving the quality of services in the higher education sector that is the basis of development of each country is very important. The purpose of this paper was ranking the universities of Iran in terms of perceived quality of services from students by using combination of SERVQUAL and Data Envelopment Analysis (DEA) methods. For this purpose at first by systematic search in different scientific databases attempted to finding the researches was conducted regarding measuring the universities quality of service delivery from the perspective of students by using SERVQUAL model that 33 relevant studies were found. Then scores of each university was calculated with the help of DEA method and considering each dimension of quality as an output and by considering each research as a decision making unit via DEAP 2.1 software. Highest scores were related to higher education centers in Tabriz, Mazandaran University of Medical Sciences, Kurdistan University of Medical Sciences and the University of Urmia while lowest scores were related to Islamic Azad University of Dezful and Faculty of Health and Nutrition, Shiraz University of Medical Sciences. The scores of 82 percentage of the conducted researches was between 0.498 to 0.781, in other words were at moderate level. The result of calculated scores showed that on average, there is the possibility of increasing 31.8% in the quality of services in Iran's universities and the main reason for this lack of quality is the responsiveness dimension that relevant authorities can improve the level of their quality of services by modeling of higher education centers in Tabriz.