ارائه الگوی پیشنهادی سرآمدی فرهنگ اخلاق سازمانی در بانک رفاه کارگران
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمجید ابوالقاسم 1 , ایرج سلطانی 2
1 - پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان
کلید واژه: اخلاق سازمانی, رهبری و چشم انداز, سرآمدی فرهنگی, بانک رفاه کارگران,
چکیده مقاله :
مقاله پژوهشی حاضر با هدف ارائه الگوی پیشنهادی سرآمدی فرهنگ اخلاقی سازمانی انجام گرفته و گرچه مدل ها و الگوهای متنوع و متفاوتی از فرهنگ اخلاق سازمانی و سرآمدی سازمان وجود دارد که در سازمان ها به ویژه بانک ها و موسسات مالی استفاده شده است اما الگوهای حاضر با بهره گیری از مدل ها و الگوهای متعارف و نیز بر اساس نظر خبرگان اعم از اساتید دانشگاهی و مدیران و کارشناسان امور بانکی تهیه گردیده که می تواند به طور اخص مورد استفاده موسسات مالی و بانک واقع گردد. روش تحقیق از نظر هدف توسعه ای – کاربردی و از نظر روش ، پژوهشی آمیخته (کیفی و کمی) می-باشد .جامعه آماری تحقیق را در بخش کیفی خبرگان مدیریت و بانک تشکیل دادند که برای تعیین مولفه های کلیدی ابتدا 15 نفر (گروه همگون یا هموژن ) به صورت هدفمند و به عنوان نمونه انتخاب و بصورت کتابخانه ای و پس از بررسی 34 الگوی فرهنگی معتبر جهانی و نیز مدلهای تعالی سازمانی نسبت به تهیه معیارها اقدام وگروههای اصلی الگو مشخص و سپس با استفاده از روش دلفی فازی توسط 30تن از اساتید دانشگاه و مدیران و کارشناسان و صاحب نظران امور منابع انسانی و بانکی (گروه ناهمگون یا هتروژن )،گروه های اصلی، زیر گروه ها و شاخص ها مشخص و بصورت کمترین مقدار ، مناسب ترین مقدار و بیشترین مقدار امتیازات داده شد و از طریق تحلیل محتوا و تدوین چک لیست اطلاعات جمع آوری و با روش دلفی اشاره شده مدل اولیه پژوهش تدوین گردید و سپس در بخش کمی با جامعه آماری روسای شعب کل کشور و صاحب نظران در بانک رفاه به تعداد 935 نفر و شعب بانک ملت استان تهران 289 نفر و روسای شعب بانک تجارت استان تهران 425 نفر ، با استفاده از از فرمول کوکران تعداد 329 نفر در بانک رفاه و70 نفر بانک ملت و 100 نفر بانک تجارت بعنوان حجم نمونه برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ، نمونه ها انتخاب شدند و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده که در تدوین پرسشنامه با استفاده از مبانی نظری و محتوای مدل های مختلف و نظر خبرگان روایی آن تعیین و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی آن به میزان 85/ 0 مشخص گردید . تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی با استفاده از روش دلفی و نرم افزار Excel و در بخش کمی داده ها به کمک نرم افزار SPSS 24 و LISREL مورد سنجش قرار گرفت و در نهایت الگوی سرآمدی فرهنگ سازمانی در 6 گروه اصلی و 24 زیرگروه و 114 شاخص به عنوان الگویی پیشنهادی فرهنگ سازمانی برای بانک رفاه مشخص گردیده است.
These models can be specifically used by financial institutions and banks. To achieve this goal, the researcher has used quantitative and qualitative methods The research method consists of developmental and practical goal and mixed research approach (quantitative and qualitative). Therefore, at first, in a library, the criterions were indicated after surveying 34 reliable and global cultural models and also organizational excellence patterns. At first step, by using questionnaire to collect information at the qualitative stage, main groups of the template were delineated purposefully from 15 professors of human resource and cultural management field (homogeneous group). Then by using the Fuzzy Delphi method on 30 university professors, managers and experts in human resources and banking (heterogeneous group), main groups, subgroups and indicators were identified. The lowest value, the most appropriate amount and the highest number of privileges were given. The information were collected by analyzing the content and compiling a checklist and the basic research model was compiled by applying the Delphi method Data analysis in the qualitative section was performed using Delphi method and Soft Excel software and in the quantitative section, the data were analyzed with the aid of SPSS24 software and LISREL. Finally, Excellence Model of Organizational Culture was identified in 6 main groups, 24 sub-groups and 114 indicators as a suggested model of organizational culture for the Rehab Bank.