نسل سوم دانشگاهی: تجربههای موفق دانشگاههای برتر در آموزش کارآفرینی با اتکا به منابع صنعت
محورهای موضوعی : عمومى
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
کلید واژه: کلمات کلیدی: برنامه های کارآفرینی, آموزش, صنعت, دانشگاه نسل سوم, دانشگاههای برتر,
چکیده مقاله :
آموزش یک عنصر پیشن نیاز در تعیین و تقویت شرایط و چارچوب کارآفرینی برای توسعه اقتصادی است. دانشگاههای برتر دنیا به این نتیجه رسیده اند که از طریق برنامه ها و آموزشهای دانشگاهی میتوان کارآفرینی را در بین دانشگاهیان افزایش داد. این تحقیق با هدف شناسایی تجربیات دانشگاههای برتر در آموزش کارآفرینی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دانشگاههای برتر در زمینه آموزش کارآفرینی است. جامعه مورد مطالعه این تحقیق دانشگاههای برتر در زمینه کارآفرینی با توجه به رتبهبندی سالانه مراکز معتبری چون مجله کارآفرین و تایمز انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری اطلاعات از روشها و ابزارهای مختلفی چون بررسی اسناد و مطالب انتشاریافته در سایت های اینترنتی این دانشگاههای برتر و گزارشهای آنها بوده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در دانشگاههای برتر برای آموزش کارآفرینی از لحاظ ویژگیهای نهادی دانشگاه، حوزه و قلمرو آموزش، شیوه اجرای دوره ها، فعالیتهای ترویجی و گسترش و ارزشیابی با اتکا به منابع صنعت توجه ویژه ای کرده اند. یافته های این مقاله می تواند برای دست اندرکاران صنعت، آموزش عالی و دانشگاهها در خصوص سیاستگذاری و اجرای برنامه های آموزش کارافرینی کمک شایانی نماید.
Education is prerequisite for development and fostering entrepreneurship framework in development of economy. World top entrepreneurial universities have been accepted that formal university education program can improve entrepreneurship among graduates and academies. Goal of This research is to find how to institutialization of entrepreneurship education in universities. Statistical population of this research comprised of Top universities in entrepreneurship education. Statistical samples of top universities in entrepreneurship are selected in terms of acredited centers like Entrepreneur and Time magazine on 2016 academic year. For gathering information different methods and instruments like documentations that have been published on university websites. Findings of this research showed that: top entrepreneurial universities on entrepreneurship education are paying more attention to scope, method of carrying out, evaluation, institutional factors and outreach activities. Findings of this research can help more to stakeholders of higher education institues and universities authorities on policymaking and executing of entrepreneurship education programs.