نظام نامه اخلاق پژوهش پژوهشكده برنامه ريزي درسي و نوآوريهاي آموزشی: یک مطالعه کیفی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیسید علی خالقی نژاد 1 , محمد حسنی 2 , شهره حسین پور 3 , احد نویدی 4 , فرشته زینی وند نژاد 5 , اشرفالسادات شکرباغانی 6 , حیدر تورانی، 7 , مجید ثقفی 8
1 - سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
2 - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
3 - پژوهشگاهمطالعاتآموزشو پرورش
4 - سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
5 - سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
6 - عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
7 - سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
8 - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
کلید واژه: اخلاق, پژوهش, آموزش و پرورش, نظام نامه اخلاقی, بحث گروه کانونی,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر با افزایش تولیدات علمی در کشور و گسترش فزاینده موسسات آموزش عالی، خطر شیوع بداخلاقی در انجام پژوهش همه نهادهای پژوهش محور را تهدید میکند. پژوهشكده برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي (یکی از پژوهشکدههای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش) از اين ضرورت مستثني نبوده است و به صورت بالقوه در معرض تهدید سرايت بد اخلاقي پژوهشي قرار دارد. این مطالعه با هدف تدوین نظامنامه اخلاق پژوهش پژوهشكده برنامه ريزي درسي و نوآوريهاي آموزشی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و در چارچوب رویکرد کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. دادههای احصاء شده از جلسات بحث گروه کانونی و مصاحبه رو در رو بوسیله تحلیل محتوای تماتیک تحلیل گردید. تحلیل یافتهها منجر به شناسایی دو مقوله اصلی منش اخلاقی پژوهشگر شامل 4 زیرمقوله تواضع و فروتنی، صبر و بردباري، حساسیت فرهنگی، مشارکتجوئی و اصول اخلاقی حاكم بر پژوهش شامل 9 زیرمقوله سودمندی پژوهش، اصالت علمی، رعایت حقوق همکاران، رعایت حقوق شرکتکنندگان، اجتناب از سرقت علمی، انتشار یافته ها، ساده نويسي گزارش، سپاسگزاری، نقدپذیری و نقادی علمی گردید. در مجموع، یافتههای این پژوهش میتواند گامی برای اتخاذ تصمیمهای اخلاقیتر در انجام پژوهش و ایجاد فضای اعتماد و احترام در میان ذینفعان پژوهشگاه بازی کند و مبنایی برای گفتگوهای بیشتر و توسعهی فرهنگ اخلاق پژوهش فراهم نماید
In the recent years, while scientific production and the number of high educational institutes have been increased in Iran, the spreading of immoral behaviors in conducting research has been threatening all of the research-driven institutions, in particular, department for curriculum studies and educational innovations, as a part of the research institute for education. This study was conducted in order to formulate ethics in research of department for curriculum studies and educational innovations. This essay was done through a Qualitative approach by focused group discussions and face to face interviews. The collected date from focused group discussions sessions was analyzed by thematic content analysis method. The analysis led to two core categories including the researcher’s ethical personality and ethical principles of research. The former consists of humility, patience, cultural sensitivity, and collaboration. The latter has nine subcategories including the benefits of research, academic integrity, observing the colleague rights, observing the rights of participants, avoid of plagiarism, publication of obtained data, writing the report in a simple way, critic’s acceptance and scientific criticism. In conclusion, the obtained date by this research is able to play a role in making moral decisions regarding research and creating a confident and respectful atmosphere among the institution users. Furthermore, it has the capability to be used as a base for further discussions and also developing the culture of ethical personality s