مدل اخلاقی ارزشی در مدیریت بازاریابی کارآفرینانه
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیفرشاد حاکم زاده 1 , حسین وظیفه دوست 2 , فریده حق شناس کاشانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات تهران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
کلید واژه: بازاریابی کارآفرینانه, میکرو الکترونیک, پژوهش ترکیبی, مدل اخلاقی ارزشی.,
چکیده مقاله :
امروزه تدوین ارزش های اخلاقی در مباحث مدیریتی بخصوص بازاریابی از ارکان مهمی بشمار میرود ؛ بروز رفتار اخلاقی زمانی صورت می پذیرد که ارزش های اخلاقی بتوانند موانع رفتار اخلاقی در سازمان را از بین ببرند.(خدامی و همکاران،1394) بنابراین، هدف تحقیق حاضر بررسی ادبیات این حوزه و ارائه مدل اخلاقی ارزشی در حوزه مدیریت بازاریابی کارآفرینانه است، در تحقیق حاضر سعی شده است تا از طریق تعریف کارآفرینی بعنوان منبعی از منابع مهم و پایانناپذیر در همه جوامع بشری بحث بشود. منبعی كه به توان خلاقیت انسانها برمیگردد.این منبع از یك سو ارزان و از سوی دیگر بسیار ارزشمند و پایانناپذیر است. امروزه همگان دریافتهاند كه جوامعی كه به منابع انسانی اخلاق گرا متكی بودهاند تا به منابع زیرزمینی، در بلند مدت موفقتر بودهاند، منابع زیرزمینی در كشورهای جهان سوم علیرغم مزیتهای آن از جمله موانع توسعهیافتگی محسوب شده است. در صورتی كه عدم وجود این منابع در بعضی از كشورها باعث شده است تا آنها با استفاده از نیروی فكر، خلاقیت و ابتكار و یا در یك كلمه كارآفرینی، از جمله كشورهای پیشرو در جهان كنونی شوند. خصوصا در عصر حاضر كه عصر ارزش گرایی، دانایی و خلاقیت و عصر تلفیق اندیشهها و ابتكارات میباشد، توجه به كارآفرینی در توسعه و پیشرفت كشورها بسیار اهمیت دارد. در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شده است که شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی پژوهش از ابزار مصاحبه استفاده شده است. اطلاعات و دادههای لازم در بخش کیفی از صاحب نظران و خبرگان حوزه اخلاق ، بازاریابی و کارآفرینی به دست آمده است. این تحقیق جمعآوری گردیده و سپس با استفاده از روش گرندد تئوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. مقولههای حاصل از دادههای گردآوری شده ارایه گردیده است. بدین ترتیب جهت ارائه مدل اخلاقی ارزشی در بازاریابی کارآفرینانه در صنعت میکرو الکترونیک از رویکرد کیفی و با طرح شیوه اکتشافی استفاده شد. بدین منظور ابتدا با استفاده از رویکردی کیفی و کدگذاری دادهها، مدل برای بازاریابی کارآفرینانه در صنعت میکرو الکترونیک تدوین شد. لذا در ابتدا بخش کیفی اشاره میشود و بعد بخش کمی تبیین و نتایج پژوهش ارائه شده است سپس به بررسی نتایج بخش کمی پرداخته شده است.
Entrepreneurship is an important and inexhaustible resource for all human societies. A resource that goes back to human creativity. It is cheap on the one hand and very valuable and endless on the other. Today, everyone has realized that societies that have relied on human resources to succeed on underground resources in the long run have considered underground resources in Third World countries to be barriers to development, despite its advantages. However, the lack of these resources in some countries has led them to become among the leading countries in the world today, using the power of thought, creativity and initiative, or in a word, entrepreneurship. Especially in the present age, which is the age of knowledge, creativity and the age of combining ideas and initiatives, it is very important to pay attention to entrepreneurship in the development and progress of countries In this research, the mixed method has been used, which includes two parts, qualitative and quantitative. In the qualitative part of the research, interview tools were used. The necessary information and data have been obtained in the qualitative section from experts in the field of marketing and entrepreneurship. This research was collected and then analyzed using Grand Theory method. The categories obtained from the collected data are presented. Thus, in order to provide a model for entrepreneurial marketing in the microelectronics industry, a qualitative approach with exploratory design was used. To this end, a model for entrepreneurial marketing in the electronics industry was first developed using a qualitative approach and data coding. Therefore, first, the qualitative part is mentioned and then the quantitative part is explained and the research results are presented, then the results of the quantitative part are examined.