طراحی مدل همسوسازی منافع فردی کارکنان با منافع سازمانی (مطالعه موردی: شعب بانک ملی استان گلستان)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیامیر حسین امیرخانی 1 , محمدرضا تات 2
1 - دانشگاه پیام نور تهران
2 - 0دانشگاه پیام نور، تهران
کلید واژه: همسوسازی, منافع فردی, منافع سازمانی, بانک ملی, استان گلستان,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر طراحی مدل همسوسازی منافع فردی کارکنان با منافع سازمانی در شعب بانک ملی استان گلستان می باشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع آمیخته اکتشافی می باشد. در این پژوهش به دلیل آمیخته بودن روش تحقیق از جهت شناسایی مؤلفه ها و غربال گری توسط روش دلفی از خبرگان مدیریت که دارای تخصص و تجارب مفید و پژوهشهای مرتبط و فعال در حوزه مدیریت منابع انسانی بودهاند، تعداد 20 نفر به روش نمونهگیری گلوله برفی موردبررسی و نظرخواهی قرارگرفته و همچنین برازش مدل بررسی شد. جامعه آماری پژوهش شامل، کلیه کارکنان مدیریت بانک ملی استان گلستان میباشد که حجم این جامعه 98 نفر بوده است. برای بخش کمی تحقیق از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SMART- PLS استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شاخص های همسوئی منافع فردی و سازمانی می باشد. نتایج نشان داد مهمترین مولفه همسوئی عامل تسهیم اهداف فرد در اهداف سازمان با وزن نسبی 985/0 در رتبه اول و عامل مدیریت بر مبنای ارزشها با وزن نسبی 718/0در آخرین رتبه قرار دارد. همچنین در حالت معناداری بین عوامل ساختاری و رفتاری و فرآیندی و زمینه ای رابطه معناداری وجود دارد.
The aim of the present study is to design a model for aligning the individual-organizational interests in Golestan's Bank Melli Branches. In this study, exploratory sequential mixed method is applied as research approach. This research, due to applying sequential mixed method in terms of identifying components and screening management experts who had outstanding experiences and researches related to the human resource management field, using Delphi Technique, 20 people were investigated and polling conducted through snowball sampling method and also process modeling was done. Statistical population included all the Golestan's Bank Melli employees that were 98 people. Quantitative part was surveyed by using structural equation model and SMART-PLS software. This research enjoys researcher-made questionnaire as a data collection tool for alignment index of individual-organizational interests. The results demonstrate that the most important component is alignment of individuals' goals sharing factor in organization goals with relative weights of 0.985 ranked first and management based on values ranked at the last position with relative weights of 0.718. Also, there is significantly a meaningful relationship between structural, behavioral, process, and contextual factors.