سازگاری قراردادگرایی و سودگرایی قاعده نگر به تقریرپارفیت و ارزیابی آن
محورهای موضوعی : Ethics and Islamic Educationسید تقی آقامیری 1 , سید احمد فاضلی 2 , محسن جوادی 3
1 - دانشگاه قم
2 - استادیار گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم
3 - دانشگاه قم
کلید واژه: توجه به میانگین خیر(به تقریرپارفیت), سودگرایی, سودگرایی قاعده گرا, قراردادگرایی, قراردادگرایی اجتماعی.,
چکیده مقاله :
نظریه های اخلاقی قراردادگرایی و سودگرایی از جمله مکاتب اخلاقی اند که بر بنیان و پایه ی امور کاملا فرضی و توافقی شکل می گیرند، سودگرایی رایج بر بیشترین سود بیشترین مردمان تاکید دارد و قراردادگرایی بر محور قرارداد، تعهد و بر پایه ی رضایت طرفین استوار است، به خاطر داشتن چنین ماهیتی، دو نظریه ی اخلاقی موصوف، با چالش های جدی مواجه اند که از این میان بیشترین چالش متوجه نظریه ی اخلاقی سودگرایان است، اما قراردادگرایی سودگرای پارفیت به دنبال اخلاق عقلانی و رفتار اخلاقی است که متکی بر مبانی معقول، قواعد اصول اخلاقی عام ، اصول ناظر به پیامدهای خوب حداکثری، عقلانی بودن مبانی اخلاقی، سازگاری درونی باورهای اخلاقی، انواع دلائل، از قبیل «قوی ترین دلائل بی طرفانه »، «دلائل کافی » و خود متناقض نبودن دلایل اخلاقی که شرط اساسی آراء اخلاقی است، باشد. نظریه ی اخلاقی او دلیل محور و به دنبال اخلاق معقول و عینیت ارزش ها وگزاره های اخلاقی است. پارفیت امکان سازگار شدن قراردادگرایی و سودگرایی را از طریق مبانی عقلانی می داند و این پتانسیل را در برخی از صورت بندی های اخلاقی عقلانی کانتی می یابد، از این رو می کوشد از طریق این صورت بندی چنین سازگاری را که مبتنی بر اصول عقلانی است، شکل دهد. ضمن این که نظریه ی اخلاقی پارفیت موضعی است در مقابل ناشناخت گرایان ، شکاکان اخلاقی، نیهیلیسم اخلاقی و خطا باورانی نظیر مکی که احکام اخلاقی و باورهای اخلاق را انکار می نمایند.
Utilitarianism and contractualism throughout its life have enjoyed a variety of readings in new and old societies among utilitarians and contractualists. The ancient utilitarians have different readings of classical and act-utilitarianism, and rule utilitarianism treats the two differently. Parfit utilitarianism is not only different from other forms of utilitarianism, but also distinct from normative utilitarianism, rooted in the principles of general principles based on his rationality, objectivism, and anthropology. He has the same view of contractualism. Parfit says:A)Agreed general moral principles ,B)followed the rational principles that people agree on. Principles must be chosen that can be rationally formulated so that no one can easily dismiss it.This kind of contractualism wants to show, firstly, the existence of moral knowledge and, secondly, the objectivity of moral values and propositions by relying on rationality.Parfit tries to build utilitarianism and contractualism on the maximum of rationality.