بررسی تاثیر اخلاق بر فرایند بازاریابی داخلی در صنعت بانکداری
محورهای موضوعی : Ethics and Islamic Educationسمیرا اسدی 1 , محمدمهدی مظفری 2 , بابک حاجی کریمی 3 , محمود نورایی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر
2 - دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
3 - دانشگاه آزاد اسلامی
4 - دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: اخلاق در بانکداری, بانکداری اسلامی, بازاریابی داخلی, هنجاری, اجرایی, استراتژیک,
چکیده مقاله :
بازاریابی داخلی امروزه به جهت تاثیر غیرمستقیم بر روی مشتری نهایی به واسطه رضایتمندی کارکنان خدماتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بازاریابی داخلی همگام سازی اهداف سازمانی با منابع انسانی می باشد بنحوی که نقش نیروی انسانی در رسیدن به اهداف شفاف سازی شده باشد. در این بین، مسئله اخلاق در اقتصاد و بانکداری مطرح است، به نحوی که بحران های مالی در سال های اخیر نشان داده اند که هدف منفعت گرایی در موسسات مالی، می تواند خطرات بالقوه ای در سیستم بانکداری داشته باشد و در پی آن، جامعه را بحران های مالی جدی و متعاقبا" بحران های اجتماعی و اخلاقی مواجه کند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اخلاق در بانکداری ها و عوامل موثر بر توسعه بازاریابی داخلی در صنعت بانکداری انجام شد پژوهش،از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجراء تحلیلی- توصیفی از شاخه همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کل شماری مدیران، معاونین و روسا بانک تجارت در کل شعب در ایران بالغ بر 125 است. با توجه به محدود بودن تعداد اعضای جامعه آماری، از طریق روش کل شماری، تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. ابزار اولیه گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بود که، برای حصول اطمینان از روایی پرسشنامه، روش روایی محتوا به کار گرفته شد. سپس ضریب پایایی یا ثبات درونی پرسشنامه براساس داده های به دست آمده با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه ۹۴ درصد بدست آمد که بیانگر پایایی مناسب پرسشنامه مورد استفاده می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج مطالعه در حیطه اخلاق نشان داد که آموزه های اخلاقی در بانک ها در کاکنان این سیستم، اثر مثبت و معناداری دارد که به موجب آن منفعت طلبی در آنان کمتر شده و تبعات فساد آن در جامعه تقلیل می یابد. همچنین تطابق شریعت و اخلاق در بانکداری اسلامی، در اجرا، با موانعی روبروست که ممکن است موجب انحراف از اهداف بانکداری اخلاقمند اسلامی شود. از طرف دیگر، نتایج پژوهش حاکی از آن بود که نتایح نشان داد که 4بعد ، هنجار ، استراتژیک ، اجرایی و فرآیندی در توسعه بازاریابی داخلی تاثیر مثبت و معناداری دارد..
Internal marketing is of particular importance today due to its indirect impact on the end customer due to the satisfaction of service staff. Internal marketing is the synchronization of organizational goals with human resources so that the role of human resources in achieving goals is clarified. In the meantime, the issue of ethics in economics and banking is raised, as financial crises in recent years have shown that the goal of utilitarianism in financial institutions, can have potential risks in the banking system and, consequently, society. Therefore, the present study was conducted with the aim of examining the ethics in banking and the factors affecting the development of internal marketing in the banking industry. Analytical-descriptive is a branch of correlation.The statistical population of this study includes the total number of managers, deputies and heads of Tejarat Bank in all branches in Iran is 125. Due to the limited number of members of the statistical population, through the counting method, all The statistical population is considered as a sample.The primary data collection tool in this study was a questionnaire that, to ensure the validity of the questionnaire, the content validity method was used.Then the reliability coefficient or internal stability of the questionnaire based on the data obtained It was calculated using Cronbach's alpha coefficient that the value of Cronbach's alpha coefficient of the whole questionnaire was 94%. It was found to indicate the appropriate reliability of the questionnaire used. Structural equation method and Smart PLS software were used to analyze the data. The results of the study in the field of ethics showed that the ethical teachings in banks have a positive and significant effect on the residents of this system, which reduces their greed and the consequences of corruption in society. Also, the compliance of Sharia and ethics in Islamic banking, in practice, faces obstacles that may lead to deviations from the goals of ethical Islamic banking. On the other hand, the results showed that the results showed that 4 dimensions, norm, strategic, executive and process have a positive and significant effect on the development of internal marketing.