معنای ماهیت و وجود نزد پدیدارشناسی هوسرل و حکمت متعالیه
محورهای موضوعی : کلام اسلامیسید محمد امین مداین 1 , علی حقی 2 , عباس جوارشکیان 3
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: ماهیت, وجود, پدیدارشناسی, اصالت ماهوی, حکمت متعالیه,
چکیده مقاله :
در این نوشتار ابتدا به بررسی براهین اصالت وجود صدرالمتألهین بر له اصالت وجود خواهیم پرداخت با این منظور که از میان این براهین معنای واضحی از وجود و ماهیت نزد این حکیم بزرگ اسلامی برای ما معلوم گردد. در ادامه به نگاه اجمالی پدیدارشناسی هوسرل خواهیم پرداخت. با این ترتیب که نخست درباره ی معنای ماهیت نزد هوسرل بحث خواهیم کرد. در ادامه برای آنکه مراد هوسرل از اصطلاح ماهیت به ذهن روشن تر گردد، به روش کشف ماهیت توسط فاعل شناسایی یا «اگوی استعلایی» خواهیم پرداخت. و در نهایت در این باره سخن خواهیم راند که چه عواملی در ساختن ساختار ماهیت نزد هوسرل دارای نقش هستند. در قسمت سوم و پایانی این نوشتار به مقایسه معنای اصطلاح «ماهیت» خواهیم پرداخت؛ و در این باره به قضاوت خواهیم نشست که با توجه به معنای ماهیت، اصالت ماهیت نزد هوسرل آیا همان امری است که توسط ملاصدرا طرد می شود؟.
In this essay, we will first consider the proofs of the authenticity of the existence of Sadr al-Muta'līn, based on the principle of authenticity, in order to make clear to us the clear meaning of the existence and nature of this great Islamic wise. Let's take a look at Husserl's phenomenology. So, first, we will discuss Husserl's meaning of nature. In order to clarify the meaning of Husserl's term of nature to the mind, we will discover the nature of the discovery by the subject or transcendental nature. And finally, let's talk about what factors play a role in building a Husserl-style structure. In the third and final part of this article, we will compare the meaning of the term "nature", and we will judge in this regard, which, according to the meaning of nature, the originality of nature to Husserl, is it the same thing that is rejected by Mulla Sadra?