بررسی تطبیقی اهداف مجازاتها در باور و اعتقادات حقوق عرفی و آموزههای اسلامی
محورهای موضوعی : کلام اسلامیامیر وطنی 1 , امیرحسن نیازپور 2 , فرزاد عسکری 3
1 - دانشگاه خوارزمی
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - داشگاه خوارزمی
کلید واژه: مجازات, اهداف مجازات, حقوق عرفی, حقوق اسلام,
چکیده مقاله :
به طور کلی هدف از مجازات در حقوق کیفری ارعاب مجرم،سزا دادن،اصلاح،ناتوان سازی وی،عدالت ترمیمی و رضایت مجنی علیه می باشد.در این پژوهش با استناد به آیات قرآن کریم،روایات و احادیث اثبات نمودیم که هدف اسلام از کیفر مجرمین،چیزی جز اهداف فوق الذکر نمی باشد،با این تفاوت که اهداف اسلام از مجازات عامتر و وسیع تر از اهداف حقوق عرفی است.اسلام علاوه بر اهداف دنیوی که منطبق با اهداف حقوق عرفی یا کیفری نوین می باشد،اهداف دیگر بعنوان اهداف اخروی نیز دارد که همان سعادت بشر در آخرت است.لذا باتوجه به اینکه خداوند در کلام خود مصلحت جامعه و مردم را درنظر دارد،در احکام وی نیز منفعت و مصلحت دنیوی و اخروی مردم مورد توجه قرار گرفته است. پس اگر زمانی در مجازاتی منفعتی وجود داشت ، ولی در زمان و مکان خاص آن منفعت به زیان تبدیل شود و اجرای آن به مصلحت نباشد،دیگر نمی تواند مقصود پروردگار باشد و این در حالی است که واقعاً اثبات شود مجازاتی،اهداف مورد نظر خداوند را از دست داده باشد.باتوجه به اینکه اهداف دنیوی از اجرای مجازات مجرمین از دیدگاه شرع و اسلام در اکثر موارد با اهداف عرفی و حقوق کیفری منطبق است،و در جهت سعادت دنیوی بشر به جز سعادت اخروی نیز می باشد،لذا تا زمانی آن مجازات قابل اجرا است که در آن منفعت وجود داشته باشد و اگر زمانی آن منفعت به مفسده تبدیل شود یا موجب وهن در دین اسلام گردد و اهداف فوق را در پی نداشته باشد،دیگر نمی تواند موردنظر خداوند باشد،در غیر این صورت با عدالت خداوند سازگاری ندارد.
In general, the purpose of punishment is to punish the criminal law of intimidating, punishing, reforming, disabling, restorative justice, and satisfying the offender. In this study, based on Qur'anic verses, narrations and hadiths, we have proved that the purpose of Islam is from punishment The perpetrators are nothing more than the above objectives, with the difference that the goals of Islam are more general and more extensive than the legitimate aims of the law. Islam, in addition to worldly goals that are in accordance with the goals of modern legal or criminal law, There are other goals as the afterlife goals, which is the welfare of mankind in the hereafter. Therefore, considering that God considers in his own words the expediency of society and the people, in his decrees the interest of the worldly and the future of the people has been considered. So if there was a profit in punishment, but at a certain time and place it would be a loss for profit and its implementation would not be expedient. It can no longer be the purpose of the Lord, while it is true that the punishment has lost the goals of the Lord. However, the worldly goals of punishing criminals from the point of view of Sharia and Islam are in most cases with customary and criminal law It is in harmony with the worldly happiness of mankind, except for the bliss of the afterlife, So, as long as it is punishable by the fact that it is profitable, and if, once it benefits to a corruptor or causes the worship of Islam and does not result in the above objectives, it can no longer be considered by God, otherwise The face is not compatible with God's righteousness.