دی.ان.ای شرکت های دانش بنیان
محورهای موضوعی :حسين رحمان سرشت 1 , محسن ذبيحي جامخانه 2
1 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - پردیس فارابی دانشگاه تهران
کلید واژه: DNA سازمانی شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری دی.ان.ای سازمانی استعاره سازمانی,
چکیده مقاله :
امروزه فضای کسب و کار سازمان ها و شرکت ها بشدت تحت تاثیر اقتصاد دانش بنیان قرار دارد، بطوریکه ظهور شرکت هایی عنوان شرکت های دانش بنیان به امری عادی تبدیل شده است. شرکت هایی که با محوریت دانش و با تکیه بر نوآوری فناورانه و تجاری سازی آن شکل می گیرد و تولید ثروت و کارآفرینی هدف اصلی آنها است. بدون شک این شرکت ها با توجه به تفاوت با دیگر انواع سازمان ها، مشکلات و نارسایی های سازمانی خاص خود را دارند. استفاده از استعاره ها می تواند به مدیران در شناخت بهتر سازمان ها کمک کند و زوایای پنهان سازمان را برای حل بهتر مشکلات پیش روی آنان نمایان سازد. یکی از استعاره های جدید، دی.ان.ای سازمانی است که فرض آن این است که سازمان ساختاری شبیه به بدن موجود زنده دارد. براین اساس، در این پژوهش دی.ان.ای شرکت های دانش بنیان مطالعه شده است. جامعه آماری، شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران (60 شرکت) است که از این میان، 10 شرکت (شامل 102 نفر) مورد مطالعه قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه استاندار هونالد است. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس و آزمون مقایسه های زوجی استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد دی.ان.ای شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به هیچ یک از چهار نوع دی.ان.ای ای که هونالد معرفی کرده است شباهت ندارد، و هریک از ابعاد مورد مطالعه، در یکی از انواع دی.ان.ای ها قرار می گیرد.
Today's, business environment arestrongly influenced by theknowledge basedeconomy and the emergence of knowledge-intensive firms is common. The firms that focus on knowledge, technological innovation and its commercialization, and their main purpose is wealth creation and entrepreneurship. No doubt these firms due to differences with other types of organizations, have their own problems and organizational gaps. Us of metaphors can help managers better understand the organization and reveals hidden aspects of it. Organizational DNA is a new metaphor which assumes that theorganization has a structure similar to a living organism. In this study knowledge-intensive firms in Tehran University Science and Technology Park (N=10, consisted of 102 employees) have been investigated. Research instrument was honold and silverman standard questionnaire and to analyze data, the analysis of variance and paired comparison test is used. The questionnaire consists of four dimensions: Leadership tasks and activities (includingmission, organizational structure and leadership style), management activities (including planning, team work and performance management), human resource performance (including employment, pay and training and staff development) organization daily activities (including decision-making, interpersonal relationships, processes of change and look to profit. The results indicated that the DNA of knowledge-intensivefirms in Tehran University Science and Technology Park is not similar to any of four types of DNA (Factual, Conceptual, Contextualized and Individual DNA) that Honold and silverman introduced, and Each of the dimensions is scattered in each of four types of DNA.