الزامات گذر از نوآوری بسته به نوآوری باز
محورهای موضوعی : Technology Managementمنوچهر منطقی 1 , پريسا حسنآبادي 2
1 - سازمان صنایع هوایی
2 - دانشگاه علم و فرهنگ
کلید واژه: نوآوری باز الزامات نوآوری باز فرایندها ساختار سازمانی شبکهسازی سیستم مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
ضرورت تغییر دیدگاه از نوآوری بسته به باز در دنیای امروز با توجه به پراکندگی و رشد دانش مفید در دسترس بازیگران چندگانه نوآوری بر سازمانی پوشیده نیست. در سالهای اخیر، نوآوری باز به یکی از موضوعات مورد توجه مدیریت نوآوری تبدیل شده است. از این رو شناسایی ساز وکارهای مناسب برای عملی کردن اصول آن، میتواند گذر سازمانها از رویکرد نوآوری بسته به باز را تسهیل نماید. مقاله حاضر قصد دارد با بهرهگیری از تحقیقات انجام گرفته به شناسایی و توضیح ابعادی بپردازد، که هدایتگر سازمانها در بکارگیری نوآوری باز هستند. ابعاد شناسایی شده تحت عنوان الزامات گذر از نوآوری بسته به باز، همچنین مؤلفههای آنها در چارچوب نظری تحقیق ارائه شدهاند. این چهار بعد عبارتنداز: فرایندها، ساختار سازمانی، شبکهسازی و سیستم مدیریت دانش. هریک از این ابعاد نقشی در بکارگیری نوآوری باز دارند. فرایندها شیوه رسمی انجام کار هستند و افراد را برای انجام کارها هدایت میکنند. ساختار سازمانی جایی است که فرایندها اجرا و ارتباطات سازمان با دنیای بیرون مدیریت میشود. همچنین فرهنگ نوآوری در آن ظهور مییابد. سیستم مدیریت دانش و ابزارهای آن حامی بکارگیری نوآوری باز هستند و جهت جریان یافتن بهتر دانش بکار گرفته میشوند. شبکهسازی روشی است که امکان بهرهگیری از منابع مختلف بیرونی و عرضه منابع سازمان به بیرون را فراهم میآورد. همچنین نتایج نشان میدهد بین این ابعاد ارتباط متقابل وجود دارد. با کمک این چهار بعد، مدیران میتوانند بکارگیری نوآوری باز را در سازمان خود تسهیل نمایند و سرعت پیادهسازی آن را تسریع بخشند.
Open innovation represents an emergent paradigm, which organizations must become familiar with and apply it in practice sooner or later in order to survive and prevent their failure. Factors such as diffusion of knowledge, increasing costs and complexity of R&D, the shortening of the technology life cycles, the growth of venture capital and presence of knowledgeable suppliers and clients, have weakened the close innovation paradigm. So, self-sufficient, inward focus, monopoly of knowledge and capital investment on internal research, does not create competitive advantages for organizations any more. In open innovation era, organizations make use of both internal and external resource of knowledge to drive their innovation processes, also search different internal and external ways to develop their markets. With regard to inescapable deployment of open innovation, now the question is what items should be considered by organizations in the shift from close innovation to open innovation? In other words, what are the requirements for implementing open innovation approach in organizations? This paper will answer the question by review of pervious research to identify and describe dimensions which could lead organizations in order to implement open innovation. These dimensions which named “the requirements to shift from close innovation into open innovation” and presented in conceptual framework of paper, are: networking, open innovation processes, organizational structures and knowledge management systems. Organizations should notice these dimensions interact each other, so change along one dimension will impact on the others.