نقش سرمایهگذاری جمعی در تأمین سرمایه کارآفرینان نوپا
محورهای موضوعی : Technology Managementسجاد عساکره 1 , سعید زرندی 2 , محسن افشارپور 3
1 - دانشگاه علامه طباطبايي
2 - علامه طباطبایی
3 - دانشگاه علامه طباطبايي
کلید واژه: سرمایهگذاری جمعی تأمین سرمایه سرمایهگذاری خطرپذیر پلتفرم شبکههای اجتماعی,
چکیده مقاله :
همواره تأمین سرمایه مورد نياز در استارتاپها، به عنوان يکی از چالشها براي کارآفرينان مطرح شده است. از طرفی به دلیل ريسك سرمايهگذاريهای خطرپذیر، مؤسسات مالي و بانکها اغلب تمایل کمتري به سرمايهگذاري در اين فعاليتها نشان ميدهند. با گسترش روزافزون اينترنت و شبکههای اجتماعی مرزها در ارتباطات حذف شده و مفاهیم جدیدی نظیر شبکهسازی و بهرهبرداری از سرمایههای اجتماعی مطرح شده است. در این مقاله به معرفی سرمایهگذاری جمعی به عنوان جدیدترین روش تأمین سرمایه از طریق اینترنت برای بهرهبرداری از سرمایههای اجتماعی، به جای استفاده از وامهای بانکی، فرشتگان کسب و کار و سرمایهگذاری مخاطرهپذیر پرداخته شده است. به دلیل کم بودن تحقیقات علمی در این زمینه، با استفاده از روش استنتاجی مفهوم پدیده سرمایهگذاری جمعی، بسط و گسترش ادبیات در این حوزه، اهداف و انگیزه مشارکتکنندگان، بیان مدلها، پتانسیلهای بالقوه، موانع و محدودیتها تبیین شده است. نتایج تحقیق نشاندهنده سرعت رشد این مفهوم در جهان بهخصوص، کشورهای در حال توسعه میباشد که میتوان با فراهم کردن بسترهای فرهنگی، فناوري، قانونی و اجتماعی در کشور، مدل سرمایهگذاری جمعی را عملیاتی کرد.
Financing capital for startups, always had been propounded as one of the challenges for entrepreneurs. On the other hand, the risk of venture capital investment, financial institutions and banks often seem less willing to invest in this activity. By developing Internet and social networks, limitation in communications have been removed and new concepts such as networking and utilization of crowdfunding has been raised. This paper introduces a new method of collective investment fund over the Internet to exploit social capital rather than bank loans, business angels and venture capital. Due to the lack of scientific research in this field, by using inductive method we discuss about the crowdfunding phenomenon concept, development of literature in this field, goals and motivations of the participants, expressing the models, potential, obstacles and limitations of the crowdfunfing. The results indicate that the rate of this concept in the world especially in developing countries has been increasing and this model can be operated by providing cultural, technological, legal and social contexts.