پیشنهاد مدل مراکز رشد زایشی علوم انسانیدانشگاهی حرکت به سمت دانشگاههای نسل چهارم
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيترانه عنایتی 1 , علیرضا عالي پور 2
1 - -
2 - دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر
کلید واژه: علوم انسانی شرکتهای زایشی فناوریهای نرم دانشگاههای نسل چهارم,
چکیده مقاله :
به اعتقاد خبرگان دانشگاهی، علوم انسانی بستر تمامی علوم در هر کشوری است، لذا قبل از علوم فنی و علوم تجربی باید بستر توسعه توسط علوم انسانی فراهم شود. حرکت دانشگاههای آموزشمحور به سمت دانشگاههای کارآفرین محور، با ایده تبدیل تئوری به عمل و تجاریسازی دانش بوده که منجر به شکلگیری مراکز رشد و شرکتهای زایشی دانشگاهي گردیده است اما آنچه در این میان مغفول مانده مسأله جایگاه علوم انسانی در مراکز رشد و شرکتهای زایشی میباشد. این مقاله یک مطالعه کیفی بوده که ضمن بررسی ادبیات مراکز رشد و شرکتهای زایشی دانشگاهی، با مطالعه اسناد بانکهای اطلاعاتی و مصاحبه با خبرگانی از واحدهای پارک علم و فناوری (پارک علم و فناوری استان مازندران و پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد) به روش تکنیک مصاحبه باز و عمیق، چالشها و مشکلات فراروي تجاريسازي تحقیقات علوم انسانی مورد بررسی پژوهشگران قرارگرفته است. با عنایت به اینکه پژوهشی که به صورت ویژه، تجاريسازي علوم انسانی را مورد بررسی قرارداده باشد، یافت نشد و مدلهای خاصی تاکنون مطرح نشده است، به جهت ویژگیهای خاص علوم انسانی و فناوریهای نرم به کمک نتایج مصاحبه و به منظور حرکت در دنیای پست- پست مدرن (فرا – فرانوگرایی) و بومیسازی علوم انسانی یک مدل مراکز رشد زایشی علوم انسانی دانشگاهی برای حرکت به سمت دانشگاههای نسل چهارم توسط محققان پیشنهاد میگردد.
Experts believe the academic humanities is the platform of all sciences in any countries. Therefore, the academic humanities should provide development platforms before experiential and technical sciences. The movement from training-based universities to entrepreneur-based universities was based on turning theory to practice and knowledge commercialization, which led to the creation of incubators and university spin off enterprises. But something which was neglected was the status of the humanities in the incubators and university spin off enterprises. This paper is a qualitative study which the researchers studied the records, information on the database and interviewed with the experts from the Science and Technology Parks and Incubators. Open and in-depth interviewing method was applied to describe challenges and problems for knowledge commercialization in the field of the academic humanities. In the end, The researchers suggest a model for humanities’ spin off enterprises by considering software technology, in order to move in the post post-modern world and localization of humanities and move towards the creation of a fourth generation university.