بررسی تأثیر ابعاد سلطهطلبی اجتماعی مصرفکنندگان بر انتخاب کالای لوکس با فناوری بالا با تعدیلگری درگیری ذهنی محصول
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيمحسن اکبری 1 , مصطفی ابراهیم پور ازبری 2 , میثم مسعودی فر 3 , صدیقه خیری 4
1 - دانشگاه تهران
2 - ادبیات و علوم انسانی
3 - دانشگاه گیلان
4 - دانشگاه گیلان
کلید واژه: جاه طلبی کالای با فناوری بالا درگیری ذهنی سلسلهطلبی اجتماعی زیاده خواهی,
چکیده مقاله :
یکی از انواع کالاهای لوکس که به سرعت در حال گسترش در بازارهای جهانی است، محصولات با فناوری بالای لوکس یا محصولات لوکس با فناوری بالا است. امروزه در بسیاری از مناطق، بازار محصولات لوکس با فناوری بالا به طرز بیسابقهای درحال گسترش است. افرادی که تمایل زیادی به خرید کالای لوکس با فناوری بالا دارند، از ویژگیهای شخصیتی و رفتاری خاصی برخوردارند که تا حدودی آنها را از دیگر افراد متمایز مینماید. از جمله ویژگیهای خریداران این کالاهای لوکس با فناوری بالا، وجود سلطهطلبی اجتماعی آنهاست. ما در این پژوهش به بررسی تأثیر ابعاد مختلف سلطهطلبی اجتماعی مصرفکنندگان بر انتخاب کالای لوکس با فناوری بالا با در نظر گرفتن درگیری ذهنی محصول پرداختهایم. این پژوهش از لحاظ جهتگیریهای پژوهش، کاربردی بوده و ازلحاظ هدف پژوهش نیز توصیفی است. این پژوهش گوشی آیفون را به عنوان یک کالای با ویژگیهای لوکس و فناوری بالا انتخاب کرده است. جامعه آماری این پژوهش، خریداران گوشی آیفون در فروشگاه پایتخت، عرضهکننده گوشیهای هوشمند در تهران است. برای آزمون فرضیهها، از روش همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری و به طور مشخص از نرمافزارهای آماری SPSS و Smart PLS استفادهشده است. نتایج حاکی از آن بوده است که رابطه بین زیادهخواهی و جاهطلبی با انتخاب کالای لوکس با فناوری بالا معنادار است و همچنین درگیری ذهنی مصرفکننده در خصوص محصول، رابطه بین ابعاد سلطهطلبی اجتماعی مصرفکنندگان و انتخاب کالای لوکس با فناوری بالا را تعدیل نمینماید.
One of the fastest growing luxury goods in markets in all over the world, is luxury high-tech products or high-tech luxury products. Today, in many areas, the market for luxury high-tech goods is growing at an unprecedented way, also researchers and marketers believe that buying high-tech luxury goods will grow up more in future. Usually high-tech products are also considered as luxury item. The characteristics of luxury high-tech goods buyers are very important in understanding their behavior and buying orientation. One of the common characteristics of these goods buyers is their social domination that is common between many of these people. In this study, we investigate the impact of consumer's social dominance dimensions on the choice of high-tech luxury goods with regard to product involvement. This research is practical in terms of research directions and is descriptive in terms of objective. Statistical population of this study is high-tech luxury goods buyers in Tehran's Paytakht store. To test the hypothesis of this research, we used correlation and structural equation modeling and in particular we used statistical software including SPSS 20 and Smart PLS 2. The results indicate that there is a significant relationship between social climbing and cupidity with luxury high-tech goods choice. And also, the results indicate that consumer’s involvement about high-tech luxury product has no moderating role in relationship between consumer's social dominance dimensions and luxury high-tech goods choice