ارائه یک دیدگاه شناخت شناسی به مفهوم نوآوری و سیاست نوآوری
محورهای موضوعی : Innovation and Invention
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: خلاقیت نوآوری سیاست نوآوری شناخت مبتنی بر موقعیت سیستم های ارزش,
چکیده مقاله :
از آنجایی که در خصوص تمامی علوم، در ابتدای امر، می بایست درک و شناخت اولیه ای از پدیده های قابل مشاهده و مورد مطالعه بدست آورد و بر اساس آن، فرضیه های قابل آزمون ساخته و آن ها را امتحان نمود، مفهوم نوآوری و سیاست نوآوری نیز از این مقوله مستثنا نیست و اگرچه در رابطه با نوآوری و تدوین سیاست های نوآوری مطالب بسیار متعددی توسط دانشمندان علم نوآوری بیان شده است، در این مقاله ابتدا تعاریف دیگری از نوآوری و خلاقیت و تفکیک این دو مفهوم از یکدیگر را ارائه نموده و سپس مفهوم "شناخت مبتنی بر موقعیت" را به همراه عناصر اساسی مرتبط با آن بیان می کنیم. سپس، نوآوری را با توجه به این مفهوم و در کنار مفهوم سیستم های ارزش تعریف می نماییم. پس از آن، به بررسی اثرگذاری موقعیت و تغییر موقعیت بر شناخت و درک تولید کنندگان و پذیرندگان خلاقیت و نوآوری، بر سیستم های ارزش سازمان ها و پذیرندگان نوآوری می پردازیم. در ادامه با بیان تعاریف مربوط به حافظه ساختارمند و تاثیر و تاثر ناشی از تعاملات بر آن و پس از بررسی عوامل موثر بر تغییر سیستم های ارزش و به وجود آمدن ارزش های اورژانسی و تاثیراتی که این تغییرات می توانند داشته باشند، مفهوم نوآوری و سیاست گذاری های نوآوری را شرح می دهیم. در نهایت، پس از معرفی روش FBS، به عنوان یکی از راهکارهای شناخت نوآوری، مفهوم workbench را به منظور آزمون سیاست گذاری های نوآوری معرفی می نماییم.
Like all sciences, initially, we have to achieve basic understanding and deep cognitive about that science..the artificial constructs must commence with the recognition that there are phenomena to be observed and studied and about which testable hypotheses need to be generated and tested. The innovation and innovation policy concepts are not Exception too, although in relation to innovation and innovation policy issues, there are highly expression by many scientists, this paper presents the view that one of the reasons for the current state is a lack of a sufficiently wide ambit in our understanding of the various phenomena that go to make up innovation and not simply immaturity. so we offer another definition of the concept of innovation and creativity and their separation from each other at first, then, express The concept of "situated cognition" with the basic elements are associated with it. After that, according to this concept and value systems we define the innovation and express the effect of situation and changing of the manufacturers and creativity and innovation adopters, based on value systems and organizations and innovation adopters. Then, after expressing the definition of a constructive memory and effects of its interaction on the change of value systems and creating the Emergence values, finally, we present the concept of innovation and innovation policy. At the end, we introduce the FBS ontology to describe the innovation, we offer a Workbench to Test Innovation Policies