ارزشگذاري دانش در انتقال دانش بينسازماني مطالعه موردي: خوشه صنعتي سفال لالجين
محورهای موضوعی : Knowledge Managementپروانه سموئی 1 , حمیدرضا دزفولیان 2
1 - دانشگاه بوعلی سینا
2 - دانشگاه بوعلی سینا
کلید واژه: انتقال دانشارزشگذاريبهرهوريمطالعه مورديصنعت سفال,
چکیده مقاله :
امروزه دانش یکی از بزرگترین مزیتهای رقابتی سازمانها در عرصه اقتصاد جهانی است. در جهان کنونی که تولید کالاها و ارائه خدمات به صورت روزافزون «دانشمحور» شده، دانش دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی و مهمترین عامل برای ایجاد ارزش و درآمد پایدار در سازمانهاست، بنابراین لازم است هر سازمانی نسبت به کسب دانشهای مورد نیازش اقدام نماید. محدودیت منابع سازمانی امکان کسب کلیه نیازهای دانشی را بطور همزمان نمیدهد، بنابراین با ارزشگذاری و اولویتبندی نیازهای دانشی میتوان بهگونهای عمل کرد که منابع محدود سازمانی را در ابتدا صرف ضروریترین و ارزشآفرینترین نیازهای دانشی نمود و بدین ترتیب از منابع به بهترین شکل بهره برد. براین اساس در مدل پیشنهادی در مقاله پس از شناسایی کلیه دانشهای صنعت مورد نظر، نیازهای دانشیِ سازمان مورد مطالعه استخراج میشود و با توجه به اهداف و شرایط سازمان، معیارهای مناسبی جهت اولویتبندی دانشها برگزیده میشوند. در مرحله آخر با توجه به معیارهای منتخب، دانشهای مورد نیاز اولویتبندی میشوند. نیازسنجی دانشهای ضروری برای سازمان با کمک ماتریس SWOT صورت میگیرد تا بتوان دانشهایی که موجب تقویت نقاط قوت و بهترین استفاده از فرصتها و همچنین رفع نقاط ضعف و گذر از تهدیدات میشوند را بدرستی شناسایی کرد. مطالعه موردی مقاله در صنعت سفالگری انجام شده و نتایج حاصل از اجرای آن در یک کارگاه سفالگری مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه نیازسنجی منجر به انتخاب 10 دانش از 24 دانش صنعت سفال گردید که با انتخاب پنج معیار و سه زیرمعیار دانشها ارزشگذاری شده و برحسب اهمیتشان به منظور انتقال به کارگاه اولویتبندی شدند.
Nowadays, knowledge is one of the greatest competitive advantages of organizations in the global economy and it is the most important factor in creating value in organizations. Therefor, it is imperative for any organization to acquire the knowledge needs. Organizational resource constraints do now allow the acquisition of all knowledge needs at the same time, therefore, by valuing and prioritizing the knowledge needs, one can act in such a way that the limited organizational resources were initially devoted to the most essential knowledge needs, thus benefiting from the resources in the best way. Accordingly, in the proposed model in this paper, after identifying all the industry’s knowledge, the knowledge requirements of the organization under study are extracted and according to the organization’s goals and conditions, suitable criteria, the required knowledge is prioritized. The SWOT Matrix is applied for knowledge need assessment. A case study has been carried out in the pottery industry and the results of its implementation have been investigated in a pottery workshop. The results of the need assessment led to the selection of 10 knowledge from 24 pottery industry knowledge which were valued by selecting five criteria and three sub-criteria and ranked according to their importance.