شناسایی و تحلیل اصلیترین مؤلفههای راهبردی تأثیرگذار در عدم موفقیت شرکتهای دانشبنیان در ایران (مطالعه موردی: پارک علم و فناوری کرمانشاه)
محورهای موضوعی : Entrepreneurship and Mnagement of Knowledge-based Firms
1 - دانشگاه آزاد کرج
2 - دانشگاه آزاد واحد کرج
کلید واژه: اقتصاد دانشبنیان پارکهای علم و فناوری شرکتهای دانشبنیان کسب و کارهای کوچک و متوسط تجاریسازی,
چکیده مقاله :
کشور ایران در تلاش است تا از اقتصاد نفتی فاصله گرفته و به اقتصاد دانشبنیان ورود کند. مکانیزم دولت برای توسعه اقتصاد دانشبنیان فعالکردن پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد بود، دولت با راهاندازی پارکهای علم و فناوری سعی کرد تا دانشگاه را به صنعت نزدیک کند و با حمایت از واحدهای فناور نوپا، فناوریهای جدید را در جامعه رشد دهد. هم اکنون بسیاری از شرکتهای نوپا توانستهاند مراحل مختلف رشد را طی کنند و به تولید محصول و خدمات پیشرفته بپردازند. اما در این بین با یک چالش راهبردی مواجه شدهاند. این چالش همانا مشکل شرکتها در زمینه فروش کالا و خدمات دانشبنیان است. این پژوهش بر آن است که عوامل چهارگانهای بیشترین تأثیر را در ناتوانی و شکست شرکتها در زمینه فروش، مبادله و تجاریسازی فناوری خود داشتهاند. در این پژوهش این چالشها مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند و طی یک تحقیق میدانی به آزمون گذارده شدهاند. نتایج نشان داد که عدم موفقیت فن بازار، عدم دخالت دولت در فرایند تسهیل در مبادله فناوری، فقدان برند و بیاعتمادی صنایع، ارگانهای دولتی و بازار به محصولات دانشبنیان بر عدم موفقیت شرکتهای دانشبنیان در زمینه مبادله و تجاریسازی فناوری تأثیرگذار است.
It is more than one decade that Iran is trying to get away from Oil economy and approaching to the knowledge-based economy. The government tries to close the university to industry by setting up the technology and science parks. It tries to promote the new technologies by supporting start-ups. Now, we are in a time that many of the start-up companies can grow and produce the Advanced Services and productions. But they have faced with a strategic challenge. This challenge is their problem about selling the products and Knowledge-based services. Indeed, the products and Knowledge-based services are faced with the problem of entry into the business. This research, tries to study the four factors that have the most influence in the failure of companies in sailing, exchanging, and Commercialization of their technologies. We discuss about these challenges and test them in a fieldwork. The results of our research show the reasons of their failure in business are the lack of government interference in facilitating the process of technology exchange, the lack of brand, distrust of industry and State organs and business to Knowledge-based products. Statistical Society is the active technology and science parks in Iran. This model was tested by the trivial squares minimum technique and Smart Plus software.