استراتژی موفق تعیین بازار هدف محصولات شرکتهای دانشبنیان ایرانی توسعهدهنده سامانههای سیستمی
محورهای موضوعی : Research and Development Managementاحمد رضا جعفریان مقدم 1 , حمید رضا جعفریان مقدم 2 , مهدی حاجی مرادی 3 , محمد محمدپور درزی نقیبی 4
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه امیرکبیر
3 - دانشگاه میبد
4 - دانشگاه یزد
کلید واژه: بازار هدف دانشبنیان تصمیمگیری چند معیاره (MCDM) سامانه سیستمی,
چکیده مقاله :
طراحی و توسعه سامانههای سیستمی به دلیل پیچیدگی زیاد و کاربرد خاص آنها، بسیار هزینهبر و زمانبر است. از طرفی سامانههای سیستمی مشتریان خاص خود را دارند و به منظور فروش و بازاریابی اینگونه محصولات، استفاده از بازاریابی دهان به دهان (WOM)1 ضروری است. در کشور ایران، فاصله زمانی بین ارائه محصول به مشتری و درخواست و پذیرش مشتری برای خرید سامانههای سیستمی بسیار زیاد است. این امر منجر به افزایش بسیار زیاد هزینههای فروش و بازاریابی شرکتهای دانش بنیان ایرانی شده است. بر این اساس شرکتهای دانشبنیان توسعه دهنده سامانههای سیستمی در ایران لازم است تا با تعیین بهینه بازار هدف محصول، نرخ موفقیت فروش خود را افزایش دهند. مقاله حاضر با استفاده از روش تصمیمگیری چند معیاره (MCDM)2 سعی در ارائه راهنمایی جهت تعیین دقیق بازار هدف سامانههای سیستمی برای شرکتهای دانشبنیان ایرانی دارد تا از این طریق امکان موفقیت بیشتر شرکتها را فراهم آورد. روش پیشنهادی در شرکت دانشبنیان پویش داده نوین به عنوان مطالعه موردی و یکی از تولیدکنندگان ایرانی سامانههای سیستمی اجرا و پیادهسازی شده است. اجرای این روش نشان داد که بازار هدف در ایران میبایست متشکل از برخی مشتریان دولتی باشد. روش پیشنهادی نرخ جذب مشتری را از 06/0 به 13/0 در ماه بهبود داده است.
The design and development of system software is extremely costly and time-consuming. On the other hand, system softwares have own customers. In Iran, the time between product presentation to a customer and requesting and accepting a customer to buy system software is very long. This has led to an enormous increase in sales and marketing costs of Iranian knowledge-based companies. Accordingly, The Iranian System Software Developer knowledge- base Companies need to be able to increase their sales success rate by determining the correct product target market. The present paper, using the Multi-Criteria Decision Making Method (MCDM), attempts to provide guidance on the precise determination of the system software's target market for Iranian knowledge- base companies. The proposed method has been implemented in the PDNSoft Co. as a knowledge- base company and as a case study and one of the Iranian developers of system software product. The implementation of this method showed that the target market in Iran should consist of some groups of government customers. This method has improved the customer attraction rate from 0.06 to 0.13 per month.