بررسی تاثیر آموزش های دانشگاهی بر توسعه ی مهارت های کارآفرینی زنان
محورهای موضوعی : اکوسیستمهای کارآفرینی و نوآوری
1 - استادیار، گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران، 09144037137 وmdizaji@yahoo.com وdizaji@iaut.ac.ir
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، گروه مدیریت، واحد تبریز ،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران،mar.me6866@gmail.com
کلید واژه: آموزشهای دانشگاهی آموزش کارآفرینی مهارتهای کارآفرینی مهارتهای شخصی زنان دانشگاهی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشهای دانشگاهی بر توسعهی مهارتهای کارآفرینی زنان میباشد. این پژوهش براساس ماهیت و روش گردآوری دادهها، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان زن مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به غیر از مطالعات کتابخانهای، پرسشنامهی محقق ساخته در طیف 5 گزینهای لیکرت بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 878/0 بدست آمده و دادهها با استفاده از نرمافزارهای spss و Lizrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزشهای دانشگاهی بر توسعهی مهارتهای کارآفرینی (مهارتهای شخصی، مهارتهای مدیریتی و مهارتهای فنی) زنان تأثیر دارند. همچنین براساس نتایج به دست آمده از بار عاملی و تحلیل عاملی تأییدی از میان متغیرهای مربوط به مهارتهای شخصی کارآفرینی، بیشترین بار عاملی مربوط به مهارتهای پافشاری، مقاومت و پشتکار و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت نوآوری بوده است. از طرفی دیگر در بین متغیرهای مربوط به مهارتهای مدیریتی کارآفرینی، بیشترین بار عاملی مربوط به ایجاد و حفظ روابط انسانی و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت مذاکره و از بین متغیرهای مربوط به مهارتهای فنی کارآفرینی بیشترین بار عاملی مربوط به مهارت نظارت و ارزیابی محیط و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت مربیگری بوده است. لذا توصیه میشود دانشگاهها طراحی دورههاي آموزشی کارآفرینی را در سرفصل و محتوای دروس گنجانده و با بکارگیری اساتید متخصص و برگزاری کارگاهها به توسعهی مهارتهای کارآفرینی بویژه تقویت مؤلفههایی که دارای بیشترین بار عاملی میباشند، بپردازند.
The purpose of this study is to investigate the effect of university education on the development of women entrepreneurship skills. This study is an applied research and the method of data analysis is a descriptive – survey study. The statistical population of the research is female graduate students at the Islamic Azad University of Tabriz. Data gathering method in this research, In addition to library studies, a researcher-made questionnaire was developed in the 5-option Likert scale that validity and reliability were confirmed. The results of the questionnaire were obtained using the Cronbach's alpha coefficient of 0.887 and por Data analyses SPSS and Lizrel software were applied. The results of the research indicate that university education has a significant effect on the development of entrepreneurship skills (personal skills, management skills and technical skills). Also, based on the results of factor load and confirmatory factor analysis, among the variables related to personal entrepreneurship skills, the highest load factor was related to inspirational skills, resilience and perseverance and the lowest factor related to innovation skill. On the other hand, among the variables related to entrepreneurial management skills, the greatest factor is the creation and maintenance of human relationships and the least factor load factor related to negotiation skills and among variables related to entrepreneurial technical skills, the most important factor is the supervisory skill and the assessment of the environment and the lowest factor was the coaching skill..