بررسی رابطه کیفیت روابط مشتری- تأمینکننده و احتمال دستیابی به نوآوری استراتژیک از طریق برونسپاری فناوری اطلاعات
محورهای موضوعی : زيرساختهاي توسعه فناوري و نهادهاي پشتيبان توسعه فناوريحسین شعبانی 1 , رضا احتشام راثی 2
1 - دانشگاه ازاد اسلامی قزوین
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین
کلید واژه: نقش قراردادی دولت نقش رابطهای دولت نوآوری راهبردی برونسپاری فناوری اطلاعات تحلیل عاملی تأییدی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به بررسی اثربخشی نقش قراردادی و رابطهای دولت در دستیابی به نوآوری راهبردی از طریق برونسپاری فناوری اطلاعات پرداخته شده است. هدف اصلی از انجام این تحقیق، بررسی کیفیت روابط مشتری ـ تأمینکننده و احتمال دستیابی به نوآوری راهبردی است. روش اجراي پژوهش حاضر توصيفي (غيرآزمايشي) و طرح پژوهشي همبستگي از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری در اين تحقيق کلیه کارکنان دانشگاه آزاد قزوین میباشد، با توجه به حجم جامعه آماري، برای تعیین تعداد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است. 317 نفر از کارکنان در شهر قزوین بهعنوان نمونه پژوهش از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب گردیدند. روشهاي گردآوري اطلاعات از طریق کتابخانهای، میدانی و پرسشنامه استاندارد بوده و براي بررسي روايي پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. ضريب آلفاي کرونباخ براي يک مقياس بيش از 7/0 محاسبه گردید و در نهایت پايايي آن مقياس مطلوب ارزيابي شد. نتایج تحقیق نشان میدهد، هر دو فرضیه مورد پذیرش واقع گردیده که نشان از وجود ارتباط معنادار مابین کیفیت ارتباط مشتری- تأمینکننده و نوآوری راهبردی با در نظر گرفتن نقش میانجی قراردادی و رابطهای دولت در آن است.
In this paper the effectiveness of the contractual and relational role of governmental in achieving strategic innovation through outsourcing of information technology (IT) has been studied. The main purpose of this research is to examine the quality of customer-supplier relationships and the probability of achieving strategic innovation. The research method is descriptive (non-experimental) and correlation research is a type of path analysis. The statistical population of this research is all employees of Qazvin Azad University. According to the size of the statistical population, Morgan table has been used to determine the sample size. 317 employees in Qazvin were selected as research sample. Data gathering was done through library and field surveys by standard questionnaire. The validity of the questionnaire has been used through content validity method. Cronbach's alpha coefficient was calculated for a scale of more than 0.7. The reliability of this desirable scale was evaluated by content reliabality. The results show that both hypotheses have been accepted, indicating that there is a significant relationship between the quality of customer-supplier relationship and strategic innovation with regard to the mediating role of the contractor and the relationship between the governments.