مدل رقابتپذیری سازمانی با تأکید بر قابلیتهای بازاریابی و نوآوری سازمانی در شرکتهای دانشبنیان (مورد مطالعه: شهر یزد)
محورهای موضوعی : Science and Technology Parks and Incubatorsسیدمحمد طباطبایی نسب 1 , فرزانه دشتی خویدکی 2 , رقیه محمدیان یزد 3
1 - دانشگاه یزد
2 - دانشگاه یزد
3 - دانشگاه یزد
کلید واژه: رقابتپذیری سازمانی شرکتهای دانشبنیان قابلیت بازاریابی قابلیت نوآوری سازمانی یادگیریمحوری,
چکیده مقاله :
تغییرات مداوم محیطی، بقای سازمانها را به شکلهای مختلف تهدید میکند. رقابتپذيري معياري كليدي براي ارزيابي درجه موفقيت كشورها، صنايع و بنگاهها در ميدانهاي رقابتي سياسي، اقتصادي و تجاري به حساب ميآيد، بدين معني كه هر كشور، صنعت يا بنگاهي كه از توان رقابتي بالايي در بازارهاي رقابتي برخوردار باشد، ميتوان گفت كه از رقابتپذيري بالاتري برخوردار ميباشد. دستیابی به رقابتپذیری سازمانی بالاترین هدفی است که سازمانها برای رسیدن به آن به اقدامات مختلفی روی میآورند. همچنین در اقتصاد معاصر دانش، پایه و اساس رقابتپذیری سازمانی میباشد و مهمترین اهداف هر نظام اقتصادی دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است. شرکتهای دانشبنیان میتوانند نقش مهمی در رشد اقتصادی ایفا نمایند چون نوآوربودن و رقابتپذیری از ویژگیهای مهم آنهاست. در این پژوهش سعی شده تا با ارائه مدلی یکپارچه عوامل مؤثر بر رقابتپذیری سازمانی شناخته شود و گامی در جهت افزایش شناخت رقابتپذیری سازمانها برداشته شود. بدین منظور تعداد 100 پرسشنامه بین شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری یزد توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز بهواسطه مدلسازي معادلات ساختاري و با کمک روش حداقل مربعات جزئی و بهکارگیري نرمافزار پیالاس انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه معناداری بین قابلیت بازاریابی و رقابتپذیری سازمانی و همچنین رابطه معناداری بین قابلیت نوآوری سازمانی و رقابتپذیری سازمانی وجود دارد، بین بازارمحوری و قابلیت بازاریابی نیز رابطه معناداری مشاهده شد، رابطه بین یادگیریمحوری و قابلیت نوآوری سازمانی نیز معنادار بوده است.
Constant environmental changes threaten the survival of organizations in various forms. Competitiveness is a key criterion for assessing the degree of success of countries, industries and firms in the competitive, political, economic and commercial fields, which means that any country, industry or firm with high competitive power in competitive markets, It can be said that it is more competitive. Higher organizational competitiveness is the goal that organizations take to take different measures to achieve it. Also, in the contemporary economy, knowledge is the basis of organizational competitiveness and the most important goals of any economic system are to achieve sustainable economic growth. Knowledge-based companies can play an important role in economic growth. It is true that innovation and competitiveness are their important features. In this research, an integrated model was provided to identify the effective factors of organizational competitiveness and take a step for increasing the recognition of the competitiveness of organizations. For this purpose, 100 questionnaires were distributed among knowledge-based companies in Yazd Science and Technology Park. Data analysis has been done by structural equations modeling, partial least squares method and PLS software. The results of the research show that there is a significant relationship between marketing capability and organizational competitiveness, as well as a significant relationship between organizational innovation capability and organizational competitiveness. The resalts revealed a significant relationship between market orientation and marketing capabilitiy. Further more, there is a significant relationship between core learning and organizational innovation capability.