بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک، رهبری تحولگرا و یادگیری سازمانی با فرایند حمایت ایده توسعه محصول جدید (مطالعه موردی شرکتهای دانشبنیان مرکز رشد جامع دانشگاه فردوسی مشهد)
محورهای موضوعی : تخصصی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
کلید واژه: رهبری تحولگرا, تفکر استراتژیک, یادگیری سازمانی, توسعه محصول جدید,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش مطالعه رابطه بین رهبری تحولگرا، تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی با فرآیند حمایت ایده توسعه محصول جدید میباشد و در نظر دارد اهمیت رهبری تحولگرا، طرحهای ظرفیت سازی تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی را به منظور حمایت از ایدههای توسعه محصول جدید در شرکتهای دانشبنیان دانشگاه فردوسی تدوین نماید. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی شمرده میشود. جامعه آماری آن را مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در مرکز رشد جامع دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل میدهد که به دلیل پایین بودن تعداد جامعه آماری، از روش سرشماری استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد میباشد که روایی آن نیز از دید صاحب نظران و خبرگان مدیریت تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افـزارPLS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که فرآیند رهبری تحولگرا، تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی تاثیر مثبتی بر فرآیند حمایت ایده توسعه محصول جدید دارند، علاوه بر این رهبری تحولگرا بر یادگیری سازمانی نیز تاثیرگذاری مثبتی دارد ولی رابطه آن با تفکر استراتژیک به تایید نرسید. از طرفی یادگیری سازمانی نیز بر تفکر استراتژیک اثر مثبتی دارد.
The purpose of this research is to study the relationship between transformational leadership, strategic thinking and organizational learning whit the process of supporting the idea of new product development and intends to emphasize the importance of transformational leadership, capacity building strategies for strategic thinking and organizational learning in order to support the ideas of new product development in knowledgeable companies, Ferdowsi University. The research is applied in terms of purpose, and in terms of collecting data, a descriptive surrey is considered as a correlation type. The statistical population of this study is the managers of knowledge based companies based in Mashhad Ferdowsi University’s comprehensive development center. (The census method has been used due to the low number of statistical population.) The data gathering tool is a standard questionnaire whose validity was confirmed by experts and management experts, also the reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach’s Alpha coefficient. To test the research hypotheses, structural equation modeling and PLS software have been used. The results of the research showed that the transformational leadership process, strategic thinking and organizational learning have a positive effect on the process of supporting the idea of new product development. In addition, transformational leadership also has a positive effect on organizational learning, but its relationship isn’t acceptable with the strategic thinking, on the other hand organizational learning has a positive effect on strategic thinking, too.