گونهشناسی سیاستگذاریهای مرتبط با کودک در ایران
محورهای موضوعی : حقوق کودک
1 - مدیرگروه جامعهشناسی کودکی در مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: کودک, سیاستگذاری حکومتی, سیاستگذاری دولتی, جامعه جهانی, جهان اسلام,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر، به دنبال «گونهشناسی سیاستگذاریهای مرتبط با کودک در ایران» بودیم. در این راستا، بعد از تعریف مفاهیم حساس پژوهش با رویه اکتشافی سیاستگذاریها شناسایی شدند، سپس با روش تحلیل محتوای کیفی به گونهشناسی آنها پرداختیم. یافتهها و نتایج نشان میدهند که سیاستگذاریهای مرتبط با کودک در ایران را میتوان در سه مرحله گونهشناسی تدقیق نمود که به ترتیب، سیاستگذاریهای داخلی شامل چهار مورد: 1ـ سیاستگذاریهای حاکمیتی؛ 2ـ سیاستگذاریهای دولتی؛ 3ـ سیاستگذاریهای دیوانسالارانه (نهادهای بوروکراتیک)؛ 4ـ جامعه مدنی (سمنها (NGO) و خیریهها) هستند. سیاستگذاریهای خارجی نیز شامل دو مورد: 1ـ سیاستگذاریهای جامعه جهانی؛ 2ـ سیاستگذاریهای جهان اسلام میباشند. در نتیجه باید گفت که سیاستگذاریهای مرتبط با کودک در ایران، بسیار وسیع و گسترده هستند که مجموعه وسیعی از ابعاد زندگی کودکان را مورد توجه و حمایت قرار میدهند.
This research was aimed at "the typology of child-related policies in Iran." After defining the sensitive concepts of the research, they were identified by the exploratory methodology of policy making, and then we analyzed the qualitative content analysis method. Findings and results show that child-related policymaking in Iran can be summarized in three phases of typology, respectively, which include domestic policy-making, include: 1. Sovereignty; 2. Government policy making; 3. Bureaucratic policy making (bureaucratic institutions); 4. Civil society (NGOs and charities), as well as policy making Foreigners included two cases: 1. The policies of the international community; 2. The policies of the Islamic world. As a result, child-related policies are widespread and broad in Iran, covering a wide range of aspects of children's lives.