تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس الگوی ارتباط والد-فرزند با میانجیگری تابآوری و توانایی حل مسئله
محورهای موضوعی : Psychologyخدیجه ابوالمعالی 1 , کیانوش هاشمیان 2 , اقدس اعرابیان 3
1 - گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: فرسودگی تحصیلی, الگوی ارتباط والد- فرزند, تاب آوری, توانایی حل مسئله,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس الگوی ارتباط والد- فرزند با میانجیگری تاب آوری و توانایی حل مسئله در دختران دانش آموز دبیرستانی بود. دختران دانش آموز پایه اول دوره متوسطه دوم که در دبیرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند. این پژوهش به روش ترکیبی- تبیینی در دو گام صورت گرفت. در گام اول از روش همبستگی و در گام دوم از روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. روش نمونه گیری در گام اول تصادفی خوشه ای و تعداد نمونه بر اساس تعداد پارامترها، 461 نفر بود و در گام دوم نمونه به صورت هدفمند انتخاب شد. براي جمع آوری داده ها از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران، پرسشنامه الگوی ارتباط والد- فرزند، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون و توانایی درک حل مسئله هپنر و پترسون و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای تحلیل داده ها در گام اول از روش مدلیابی معادلات ساختاری و در گام دوم از روش کلایزی استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که شاخصهای به دست آمده از تکنیک معادلات ساختاری، نشاندهنده برازش قابلِ قبول مدل پژوهش با داده ها است. نتایج به دست آمده از روش کلایزی در تحلیل داده های کیفی، تأییدکننده نتایج کمی بود.
The purpose of the present research was explaining academic burnout on child- parent relationship pattern( parental styles) with mediating resiliency and problem solving ability among female students in junior high school in Tehran city. Statistical population were female students in high schools in Tehran city in academic year 2015-2016. Method of research was mixed method-explaining (quantitative- qualitative)in two stages. First stage used correlation method and second stage was qualitative method with descriptive phenomology. In first stage sampling method was multi stages cluster and included 461 female students in high school. In second stage sampling method was burn out purposive method and 10 students were selected. The instruments were: Breso and others Academic Burnout Questionnaire(2007), Bagheris Child-Parent Relationship Questionnaire(1392), Conner and Davidson Resiliency Scale (2003) and Heppner and Peterson,s Problem Solving Ability Inventory(1982) and semi-structural interview were used. In first stage data were analysised by structural equation model and in second stage we used Colaizzi method. The results indicated that the model had a good fitness with the data. Results in qualitative research was congruent with results quantitative research.