مدل یابی ارتباط ساختاری استرس و اختلال خوردن با میانجی گری معنای زندگی و اجتناب تجربی
محورهای موضوعی : روانشناسی
هادی خیرآبادی
1
,
محمود جاجرمی
2
,
ابوالفضل بخشی پور
3
1 - گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: مدل یابی معادلات ساختاری, استرس, اجتناب تجربی, معنای زندگی, اختلال خوردن,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش، مدل یابی ارتباط استرس و اختلال خوردن با میانجی گری معنای زندگی و اجتناب تجربی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع مدل های ساختاری همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد در سال 98 می باشد. از بین شاغلین به تحصیل با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 387 نفر انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه های استاندارد نگرش به خوردن (گارنر و همکاران، 1979)، اجتناب تجربی چندبعدی (گامز و همکاران، 2011)، معناي زندگي (استگر و شین، 2010) و ارزیابی استرس دانشجویی (راس، نایبلینگ و هکرت، 1999) را تکمیل نمودند. داده ها با نرم افزار SPSS-23 و AMOS-23 تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری در تحلیل مدل اثر کامل و مدل اثر میانجی کوچکتر از 01/0 بدست آمد. نتایج تحلیل مدل اثر کامل نشان داد که متغیر استرس به صورت مستقیم و در جهت مثبت با متغیر اختلال خوردن ارتباط دارد. تحلیل مدل اثر میانجی نشان داد در ارتباط بین استرس و اختلال خوردن، اجتناب تجربی در جهت مثبت به صورت جزئی و معنای زندگی در جهت منفی به صورت جزئی میانجی گری می کنند. این پژوهش علاوه بر مفهوم سازی اختلال خوردن، رابطه استرس با اختلال خوردن را نشان داد و نقش اجتناب تجربی و معنای زندگی را به عنوان دو عامل زمینه ساز و تداوم بخش که باید در درمان این اختلال در نظر گرفته شوند، آشکار ساخت.
The purpose of this study was modeling the relationship between Stress and Eating Disorder by mediating the Meaning of Life and Experiential Avoidance. The research method is descriptive and type of Structural Correlation Modeling. The statistical population of this study is all studying students at Mashhad Ferdowsi University in 2020.. 387 people were selected from among the studying students by multi-stage cluster sampling method. The participants answered to Eating Attitudes Test (Garner et al., 1979), Multidimensional Experiential Avoidance Questionnaire (Gamez et al., 2011), Meaning of Life Questionnaire (Steger & Shin, 2010) and Student Stress Survey (Ross, Neibling, Heckert, 1999). Data were analyzed by SPSS 23 and AMOS 23 statistical software. P-value was smaller than 0.01 in the Total Effect Model analysis and the Mediation Effect Model analysis. The results of Total Effect Model analysis showed that the variable of Stress was directly and positively correlated with the variable of Eating Disorder. Also, the results of the Mediation Effect Model analysis showed that the variable of Experiential Avoidance mediates positively and partially the relationship between Stress and Eating Disorder. The Meaning of Life mediates negatively and partially the relationship between Stress and Eating Disorder. In addition to conceptualizing Eating Disorder, this study showed the relationship between Stress and Eating Disorder and revealed the role of Experiential Avoidance and the Meaning in life as two underlying and continuing factors that should be considered in the treatment of this disorder.