طراحی معماری پایگاه دانش فرش دستباف (مطالعه موردی: فرش دستباف نایین)
محورهای موضوعی : مدیریت تکنولوژیمهدی کبیری نایینی 1 , سمیرا عرب بافرانی 2
1 - دانشگاه پیام نور مرکز یزد
2 - دانشگاه پیام نور واحد تهران
کلید واژه: مدیریت دانش, معماری پایگاه دانش, فرش دستباف نایین,
چکیده مقاله :
پایگاه دانش قلب سیستم مدیریت دانش است و وظیفهی ذخیرهسازی و کدگذاری دانش و تخصص افراد برای انتشار و به اشتراکگذاری و بهرهبرداری با حداقل هزینه در مواقع لزوم را برعهده دارد. نوشتار حاضر از لحاظ نظری، مطالعه موردی و از نظر هدف از نوع اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش شامل دستاندرکاران فرش دستباف نایین در سراسر کشور بودهاند که در تمامی حوزههای فعالیت فرش دستباف از دانش و اطلاعات کافی برخوردارند. جامعه آماری متخصصین مورد نظر 110 نفر بود که 86 نفر به روش نمونهگیری هدفدار و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهایی که در پژوهش مورد استفاده قرار گرفته عبارتند از: مصاحبه با خبرگان فرش و پرسشنامه محقق ساخته بر اساس ابعاد دانشی حاصل از تحلیل محتوای مصاحبهها. دادههای آماری با روشهای توصیفی و استنباطی و آزمون فریدمن در نرمافزار SPSS مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد میان ابعاد دانشی مطرح در هر حوزه شامل رنگرزی، نقشهکشی، چلهکشی، بافت و تجارت، بهطور معنادارای تفاوت وجود داشته و برخی از ابعاد دانشی در هر حوزه نسبت به ابعاد دانشی دیگر از اولویت برخوردارند و آگاهی بیشتر در زمینه این ابعاد دانشی جهت افزایش کارآیی و موفقیت افراد ضروری می نماید. بر اساس اولویتبندی ابعاد دانشی هر حوزه توسط آزمون فریدمن، پایگاه دانشی برای ذخیرهسازی دانش حوزههای مختلف فرش دستباف معماری شده است. پایگاه دانش معماری شده به صورت باز با قابلیت بهروز رسانی و ویرایش، مبتنی بر وب و سیستم محور بوده و توسط شرکت فرش ایران مدیریت میشود.
Abstract The aim of this study is architectural design of knowledge base for handmade carpet and as case study handmade carpets Naein. Knowledge Base is Heart of knowledge management system and its main task is storing and coding of knowledge and specialty of persons for publish and share when necessary and with minimal cost. The study theoretically is a case study and in terms of the purpose is a the exploratory. The study population includes all businessmen of Naein handmade carpet that they have enough knowledge and information in all areas of activity of handmade carpet. The number of the Specialists as a population of about 110 people, 86 people were selected as sample and the Method was Purposeful sampling. The tools used in this study include interviews with experts in different fields of carpet and questionnaire on the basis of knowledge gained from interviews, content analysis. statistical data were studied by descriptive and inductive methods and Friedman test. The results showed the dimensions of knowledge in all fields including dyeing, planning, texture, trade and sale as significant are different and some of the dimensions of knowledge in any field have more priority and knowledge in these aspects is necessary to increase the efficiency and success. based on the priorities of knowledge in the field by Friedman test, a knowledge base has been architected for storing knowledge in different areas. Architecture of Knowledge Base is open with the capability of Updating and editing, Web - based and system-oriented and managed by Iran Carpet Company.