مدلي مناسب براي مديريت دانش جهت بهبود واحد تحقيق و توسعه در يك واحد توليدي
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعهمسعود لطيفيان 1 , رضا توکلی مقدم 2 , تقي ترابي 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقيقات تهران
2 - دانشکده مهندسی صنایع
3 - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران
کلید واژه: تحقيق و توسعه فرآیند تحلیلی سلسله مراتبی مدیریت تکنولوژی مديريت دانش,
چکیده مقاله :
در اين مقاله، بحث مديريت دانش و تحقيق و توسعه در شركتهاي صنعتي و توليدي بسيار كم و محدود بيان می شود، بنابراين ضرورت مطالعه بيشتر در اين حوزه وجود دارد. در ايران اولين بار است كه تحقيقي بدين شكل صورت می گيرد. هدف از اين مقاله، ارائه مدلي است كه سبب بهبود واحد تحقيق و توسعه به وسيله مديريت دانش شود. در ابتدا به بررسي ادبيات موضوع پرداخته و پس از مشورت با كارشناسان، اساتيد دانشگاهي و بررسي ويژگيهاي شركت از ميان مدلهاي موجود دو مدل مناسب انتخاب می-شود. در ادامه دو پرسشنامه (عمومي و تخصصي) با نظر خبرگان و اساتيد دانشگاه طراحي می شود. در ابتدا فرضيههاي تحقيق مورد بررسي قرار گرفته و سپس برای اولويتبندي عوامل و تكنولوژيهاي واحد تحقيق و توسعه از روش فرآيند تحليلی سلسله مراتبی استفاده می شود. نتايج بدست آمده نشان ميدهد كه بيشترين تاثيرگذاري بر تكنولوژي آموزشي ميباشند.
In this paper, the subject of knowledge management and research & development (R&D) is discussed a little in manufacturing and industrial companies; therefore, more studies in this field are needed. It is the first time that such study is carried out in Iran. At first, the literature of the relevant subject and different models of knowledge management and R&D is considered and then two models out of the existing models after consulting with experts, university professors and examining the specifications of the company are selected. Additionally, two questionnaires (general& specialized) are designed by the some experts and academic professors. The goal of the general questionnaire is to consider the effect of elements of knowledge management on the R&D department. At first, the research hypotheses are examined and then an analytical hierarchy process (AHP) method is utilized to prioritize the elements and technologies of the R&D department. The obtained results show that creation formation and educational technology have the highest effect, respectively.