بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با استفاده از مدل هریسون و والکر
محورهای موضوعی :علی اکبر جوکار 1 , نبی الله نجاتی زاده 2
1 -
2 - دانشگاه پیام نور واحد گرمسار
کلید واژه: بازارگرایی مشتری گرایی رقابت گرایی عملکرد کسب و کار,
چکیده مقاله :
ما در عصري زندگي مي كنيم كه عصر شگفت انگيز دانش و اطلاعات، عصر شتاب غير قابل باور فناوري و خلاقيت است. با عموميت يافتن سريع دسترسي به كامپيوترها و تكنولوژي اطلاعاتي و رسانه هاي پيشرفته هيچ كشوري نمي تواند اقتصاد قرن بيست و يكمي را بدون زيرساخت الكترونيكي قرن بيست و يكمي اداره كند. طی این سالها، فرایند جهانی شدن و سرعت پیشرفت های فنی باعث دگرگونی سریع بازارها شده است. موفقیت در بازارهای پرچالش آینده مستلزم آمادگی لازم برای واکنش آگاهانه و سریع است. واحدهایی از این آمادگی برخوردارند که در محیطی کاملاً رقابتی و به دور از حمایت های نامعقول فعالیت داشته باشند، محیطی که در آن از شکل گیری موانع رقابتی بطور جدی و در صورت نیاز قانونی جلوگیری به عمل آید، و بقاء و رشد در آن فقط در سایه تأمین رضایت بیشتر مشتری میسر گردد. در این تحقیق تلاش می شود تا با شناسایی انتظارات مشتریان، بازار و رقبا به ارائه راه کارهایی بپردازد. بدین منظور براساس مدل هریسون و والکر که به 4 بعد رقابت گرایی، مشتری گرایی، بازارگرایی و عملکرد کسب و کار اشاره دارد، در بین 250 نفر از کارمندان بانک ملی مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر می رسد بنابر باور برخی از صاحبنظران، بازارگرايي با تأثیر از عملکرد کسب و کار بتواند به نتايج مطلوبي برسد. از این رو به منظور بررسی فرضیه هایی که مبتنی بر مدل این مطالعه می باشند، پرسش نامه ساخته شده پس از تأیید روایی و پایایی، بین کارمندان بانک ملی شهرستان گرگان به عنوان جامعه آماری توزیع گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده ها، حاکی از آن بود که مشتری گرایی در تعامل با رقابت گرایی و گرایش به بازارگرایی تأثیر مؤثری بر روی عملکرد کسب و کار دارد.
We live in an era of knowledge and information to that wonderful era, the era of technology and creativity is incredible acceleration. With quick access to computers and information technology and media publicity by advanced economies century, no country and no little electronic century, little infrastructure to handle. One of the important factors in management decision making information. Accurate information, accurate, timely decision making and increase the speed of the front of the decisions will be wrong. During these years, the process of globalization and rapid technological advances that markets are changing fast. Future success in challenging markets require informed and ready to react fast. Shadow is possible to provide greater customer satisfaction. The study will attempt to identify the expectations of customers, markets and competitors to provide a way to pay for things. Thus, according to Harrison and Walker model to 4 competitive orientation, customer orientation, market orientation and organizational performance refers to the 250 Employees of the National Bank has been studied. According to some experts seem to believe, the impact of market orientation with business performance in order to reach good results.