تأثیر مسئولیت¬های اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی و واکنش های مصرف کننده درصنایع غذایی
محورهای موضوعی :امید فریدونی 1 , حسین رضایی دولت آبادی 2
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه اصفهان
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی شرکت, عملکرد مالی, واکنش¬, های مصرفکننده, صنایع غذایی,
چکیده مقاله :
هدف اصلي پژوهش حاضر تدوين مدل تأثیرگذاری مسئوليت های اجتماعی بر عملکرد مالی و واکنش-های مصرف کننده است. پژوهش از نظر هدف،کاربردي با ماهيت توصيفي- پيمايشي و از نوع ميداني مي باشد. مباني نظري پژوهش، به روش کتابخانه اي و داده ها به وسیله نمونه گيري تصادفي و با پرسشنامه محقق ساخته با پايايي کلي97% به دست آمده است. پرسشنامه پژوهش مبتني بر54 سؤال اصلي است. جامعه آماري پژوهش در بردارنده مدیران و مشتریان اصلی شرکت های منتخب صنایع غذایی استان خوزستان (ایران) است. نمونه پژوهش شامل 540 نفراز مدیران و مشتریان است که به طور تصادفي انتخاب شدهاند. به دليل بررسي همزمان چندين متغير و روابط بين آنها از مدلسازی معادلات ساختاري استفاده شده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصيفي و استنباطي با نرمافزارهایSPSS و AMOS استفاده شده است. بر اساس نتايج به دست آمده تمامي فرضيه هاي پژوهش در سطح اطمينان 95% تأیید شد. مقادير شاخصهاي نيکويي برازش در مدل نهايي، نشان دهنده مناسب بودن مدل مي باشد. بدين ترتيب مسئولیت اجتماعی هم به طور مستقیم و هم با ميانجي-گري واکنش های مصرفکننده بر عملکرد مالی تأثیر ميگذارد.
This research is applied in light of aim, descriptive, survey-based, and field study in light of nature. Theoretical foundations of the research were collected through historical study and its data was obtained by means of random sampling and by aresearcher made questionnaire, which its total reliability was equal to 978%. The target statistical population of the research includes the managers and the major customers of the selected food firms in khuzestan province. The research sample consists of 540 individuals of managers and customers, who have been selected randomly. For responding the research question, testing the hypotheses and analyzing the collected data, descriptive statistics and inferential statistics, with SPSS and AMOS software, were employed. According to obtained results all research hypotheses have been confirmed, at 95% level of confidence. Furthermore, the research findings have revealed that the research model fits the data collected from the target statistical population.Thus, corporate social responsibility influences onfinancial performance directly and indirectly with the mediating effect of consumer reactions.