رابطه کيفيت زندگي کاري با عملکرد سازماني با استفاده از شاخصهاي کارت ارزيابي متوازن (مورد مطالعه: دانشگاه علم و صنعت ایران)
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعهسعید خادمیان 1 , حامد دهقانان 2
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: کيفيت زندگي کاري – عملکرد سازمان – کارت امتيازي متوازن,
چکیده مقاله :
عملکرد سازماني مستلزم توجه به عوامل انگيزشي کارکنان و بهبود مستمر اين عوامل ميباشد. بنابراين، کيفيت زندگي کاري از مقولههايي است که بر روي مباحث مختلف سازمان از جمله بهرهوري افراد و عملکرد سازمان، تأثيرگذار است. كارت امتيازي متوازن از روشهاي نوين ارزيابي عملکرد سازمان است که در اين روش سازمان يا شركت در چهار وجه يادگيري و آموزش، فرآيندهاي داخلي، مالي و مشتري مورد ارزيابي قرار ميگيرد .لذا با توجه به کارکنان شاغل در دانشگاه علم و صنعت ايران و نقش مؤثر آنها در عملکرد سازمان، در پژوهش حاضر بدنبال پاسخ اين سوال هستيم که آيا بين کيفيت زندگي کاري با عملکرد سازماني با استفاده از شاخصهاي کارت امتيازی متوازن در دانشگاه علم و صنعت ايران رابطه معني داري وجود دارد؟ روش تحقيق در اين پژوهش از نوع توصيفي-پيمايشي-همبستگي و از نظر هدف تحقيق کاربردي محسوب ميشود. جامعه آماري تحقيق کارکنان ديپلم و بالاتر دانشگاه علم و صنعت ايران مي باشد. حجم نمونه با استفاده از مدل کوکران 270 نفر محاسبه شد. روش نمونه گيري در اين تحقيق، روش تصادفي طبقه اي ميباشد. داده هاي تحقيق در دو بخش کتابخانه اي و ميداني گرداوري شده است، از دو پرسشنامه کيفيت زندگي کاري مدل والتون و ارزيابي عملکرد سازمان با طراحي محقق استفاده شده است. پايايي پرشنامه ها با استفاده از روش كرونباخ به تر تيب 907/0 و 890/0بدست آمد و همچنين روايي آنها با روش استفاده از نظرات افراد خبره مورد تأييد قرار گرفته است. براي تجزيه و تحليل دادههاي آزمون همبستگي پيرسون با استفاده از نرم افزار ليزرل استفاده شده است. فرضيه اصلي تحقيق يعني رابطه بين کيفيت زندگي کاري و عملکرد سازمان بر اساس نتايج بدست آمده در اين پژوهش اثبات گرديد. بر اساس يافته ها، تأثير کيفيت زندگي کاري در سازمان به ترتيب بر روي لايههاي مالي، رشد و يادگيري، فرايندهاي داخلي و مشتري از لايههاي عملکردي سازمان بيشترين ميزان تأثيرگذاري را داشته است و بر اساس اين نتايج بايد در سازمان با برنامهريزي بر روي مباحث مالي و رشد و يادگيري ازپارامترهاي کيفيت زندگي کاري يعني پرداخت منصفانه وکافي و فرصت رشد و امنيت مداوم شرايط بهبود بهرهوري کارکنان و عملکرد سازمان را فراهم نمايد.
Today, the importance of human resources in organizations is obvious. On the other hand achieving improved organizational performance requires attention to staff motivation and continual improvement of these factors are factors. Therefore, the quality of working life of the factors that on various topics such as productivity of people and organizational performance, impact. Balanced Scorecard is a performance evaluation of new methods In this method, organization or enterprise in the four-way learning, internal processes, financial and customer is assessed. Thus, according to the staff at the University of Science and Technology and their effective role in the performance of the organization, in the present study seeks to answer the question that Does the quality of work life and organizational performance using the Balanced Scorecard at the University of Science and Technology Indicators There is a significant relationship? The methodology of this research is descriptive-survey-correlation and it is aimed at applied research. The population of the research staff of the University of Science and Technology is a high school diploma or higher. The sample size was calculated using the Cochran 270. Sampling in this study was stratified random sampling. Library and field research data were collected in two parts, Walton's QWL model and evaluate the performance of two organizations with a research design was used. Prshnamh reliability using Cronbach's methods The more Tyb 907/0 and 890/0, respectively and the validity of the method has been validated using expert opinions To analyze the data, Pearson correlation test using LISREL is used. The main hypothesis of this study, the relationship between quality of work life and organizational performance Based on the results obtained in this study was confirmed.Based on the findings, the quality of working life in the layers in order on financial, learning and development, internal processes and client layers organizational performance had the greatest amount of influence Based on these results the organization should plan on financial topics and learning and growth Azparamtrhay quality of work life The payment of fair and sufficient and ongoing growth opportunity and security conditions improve staff productivity and provide organizational performance.