تدوین وتبیین مدل ارتقاء عملکرد شرکت بر اساس مولفه های اثر گذار سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیمیرزاحسن حسینی 1 , علی اکبر جوکار 2 , زین العابدین رحمانی 3 , الهام کشاورز 4
1 - دانشگاه پیام نور
2 - استادیار دانشگاه پیام نور، بخش علمي مديريت، اقتصاد و حسابداري
3 - استادیار دانشگاه پیام نور، بخش علمي مديريت، اقتصاد و حسابداري
4 - دانشگاه پیام نور - دانشجوی پسا دکتری
کلید واژه: کارآفرینی سازمانی , سرمایه فکری , عملکرد شرکت , FAHP, FuzzyTOPSIS, vikor, , ELECTRE, poset methods.,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت موضوع ، هدف پژوهش حاضر بررسی و رتبه بندی سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی که به بهبود عملکرد شرکت کمک می کند ،است . بدین منظور پس از مطالعه ادبیات موضوع و مصاحبه با اساتید و متخصصان صنعت فنر ،عوامل سرمایه فکری ،عوامل کارآفرینی سازمانی و عملکرد شرکت شناسایی شدند. پس از طراحی و توزیع پرسشنامه میان متخصصان صنعت فنر ،اولویت و اهمیت هریک از این عوامل با استفاده از روش های FuzzyTOPSIS , FAHP ، ,vikor ELECTRE مورد ارزیابی قرار گرفت . با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روش های فوق در مواردی با یکدیگر هم خوانی نداشت ،برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبه بندی عوامل از تکنیک های ادغامی که شامل روش های میانگین ،بردا و کپ لند است ،استفاده شد . با توجه به ارتقاء عملکرد شرکت با استفاده از روش FAHP به این نتیجه رسیدیم که سود خالص در مقایسه با دیگر عوامل بالاترین رتبه را داردو سپس مزیت رقابتی ، حفظ مشتری ، ارزش بازار شرکت ،ظرفیت نوآوری و حجم معاملات به ترتیب بالاترین رتبه را دارند و همچنین با توجه به هدف ارتقاء عملکرد شرکت ،کارآفرینی سازرمانی نسبت به سرمایه فکری در بهبود عملکرد شرکت رتبه بالاتری را دارا می باشد .با توجه به اینکه تکنیک های مختلف ،رتبه های متفاوتی برای سرمایه فکری و زیر معیارهای سرمایه انسانی ،سرمایه ساختاری ،سرمایه ارتباطی ،سرمایه مشتری و سرمایه نوآوری ارائه داده اند ،برای رسیدن به یک اجماع در رتبه بندی از روش ادغام استفاده شدکه براساس روش ادغام مهم ترین بعد از ابعاد سرمایه فکری که به بهبود ارتقاء عملکرد شرکت کمک می کند به ترتیب اهمیت عبارتند از : سرمایه انسانی ،سرمایه ساختاری ،سرمایه ارتباطی ،سرمایه مشتری و سرمایه نوآوری و همچنین با توجه به زیر معیارهای سرمایه انسانی ،سرمایه ساختاری ،سرمایه ارتباطی ،سرمایه مشتری و سرمایه نوآوری مهم ترین عوامل به ترتیب اهمیت عبارتند از : توانایی رهبری، شایستگی کارکنان،تجربه کارکنان ، خلاقیت کارکنان ، سطح دانش فردی، رضایت مشتری، انگیزش کارکنان، وفاداری مشتری، نگرش کارکنان، ساختار سازمانی، آموزش کارکنان، یادگیری سازمانی،قابلیت بازاریابی ، پایگاه اطلاعات ، سیستم های مدیریت، استفاده از دانش ، ارزش های استراتژیکی، فرایند عملیاتی، سیستم اطلاعاتی، فرهنگ شرکت،ارزش برند، بینش ورسالت ، ارتباط با تامین کنندگان ورقبا،اندازه سازمان ،فرهنگ نوآوری، ارتباط با سازمانهای دیگر، کثرت بازار، چرخه زندگی شرکت،تناسب مشتری ، مکانیزم نوآوری و دستاورد نوآوری.همچنین براساس روش ادغام مهم ترین بعد از ابعاد کارآفرینی سازمانی که به بهبود ارتقاء عملکرد شرکت کمک می کند به ترتیب عبارتند از : عوامل ساختاری، عوامل زمینه ای و عوامل رفتاری و همچنین با توجه به زیر معیارهای عوامل ساختاری، عوامل زمینه ای و عوامل رفتاری مهم ترین عوامل به ترتیب عبارتند از : ساختار سازمان کارآفرین ، استراتژی سازمان کارآفرین، سیستم پاداش،عوامل سیاسی / دولت ،تصمیم گیری وکنترل ،زیر ساخت ها ،فرهنگ سازمانی ،حمایت مدیریت، ارتباطات ،سیستم مالی ،دسترسی به منابع ، فناوری ،سیستم ارزیابی عملکرد ، عدم اطمینان / تغییرات ،توانمند سازی کارکنان ،سیستم اطلاعاتی، پیچیدگی ،سیستم تحقیق وتوسعه، خطر پذیری ،بازار ، ویژگی های کارکنان ،روحیه گروهی ،ویژگی های مدیران ،آینده نگری ،خود کارآمدی،خلاقیت ونوآوری، تجربه های پیشین و سبک رهبری سازمان های کارآفرین
According to importance of subject, the aim of this study is to evaluate and rank factors of intellectual capital and organization entrepreneurship that aims to improve the performance of corporation. Therefore, after reviewing the literature and interviews with professors and coil industry experts, intellectual capital, organization entrepreneurship and firm performance factors were identified. After designing and distributing questionnaires among coil industry experts, priority and importance of each of these factors with using Fuzzy TOPSIS, FAHP, vikor, ELECTRE were evaluated. According to the results of the above methods in cases not compatible with each other, to achieve the overall ranking of integration methods (POSET) that includes: rating average method, Borda method, Copeland method and integration phase (POSET) has been used. The results obtained from FAHP method, according to the company's performance improvement indicate that the net profit is the most important subcategory of the factors affecting corporate performance improvement; competitive advantages, customer retention, market value of the company; innovation capacity and volume of transaction are at ranking highest respectively. The results obtained from FAHP method indicate that organization entrepreneurship is more significant than intellectual capital of the factors affecting corporate performance improvement. Different Ratings have offered for intellectual capital and sub-scales of Human capital, Structural Capital, Relational Capital, Innovation Capital and Customer Capital factors. To reach a consensus, it was used in the ranking of integration (POSET) method and based on integration (POSET) method is most important factors of intellectual capital that helps to improve company performance improvement in order of importance include: Human capital, Structural Capital, Relational Capital, Innovation Capital, Customer Capital factors and also, the most important factors of Human capital, Structural Capital, Relational Capital, Innovation Capital, Customer Capital regarding to company performance improvement in order of importance Include: Leadership ability, Employees’ competence, Employees’ experience, Employees’ creativity, Individual-level knowledge, Customer satisfaction, Motivation of the personnel, Customer loyalty, Employees’ attitude, Organizational structure, Staff’s experience, Organizational learning, Marketing capability, Databases, Management system, Use of knowledge, Strategically values, Operation process, Information system, Corporate culture, Brand value, Mission-vision, Relationship with suppliers and competitors, Size of organization, Innovation culture, Relationship with other organization, Market intensity, Company lifecycle, Customer appropriateness, Innovation mechanism and Innovation achievements. based on integration (POSET) method is most important factors of organization entrepreneurship that helps to improve company performance improvement in order of importance include: structural factors, underlying factors, behavioral factors and also, the most important factors of structural factors, underlying factors, behavioral factors regarding to company performance improvement in order of importance Include: Entrepreneur organization structure, Entrepreneur organization strategy. Reward system, Political/ governmental factors, Decision making/control, Infrastructure, Organizational culture, Management Support, Communications, Financial system , Availability to resource, Technology, Performance evaluation system, Uncertainty/ changes, Employee empowerment, Information system , Complexity, Research and development system , Risk Taking, Market, Employee's characteristics , Team spirit, Manager characteristics, Foresight , Self-Efficacy ,Creativity and innovation, Previous experience and Entrepreneur Organization leadership style