بررسی عوامل کلیدی جمع سپاری و تأثیر آن بر موفقیت پروژه (مورد مطالعه: شرکت پدیده شاندیز)
محورهای موضوعی : مدیریت دانشمیر حمید تقوی 1 , علیرضا علی احمدی 2 , محمدعلي شفيعا 3 , پیمان اخوان 4 , علی بنیادی نائینی 5
1 - سیاستگذاری علم و فناوری-دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - دانشگاه علم و صنعت ایران
4 - دانشگاه علم و صنعت ایران
5 - دانشگاه علم و صنعت ایران
کلید واژه: جمع سپاري, خرد جمعی, معادلات ساختاری, موفقیت پروژه,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین روندهایی که نگاه کسب و کارها، دولت ها و سازمان های بشردوستانه به بازار اینترنت و موبایل را تغییر می دهد، جمع سپاری است. این پارادایم جدید که بر اساس مشارکت در چارچوب خرد جمعی شکل گرفته به عنوان مدل کسب وکار در حال ظهور جدیدی شناخته شده است که با استفاده از غیرحرفه ای ها در کنار حرفه ای ها، سعی در صرف هر چه کمتر زمان و به تبع آن هزینه کمتر در اجرای وظایف دارد. هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر جمع سپاری و رابطه آن با موفقیت پروژه در شرکت پدیده شاندیز است. جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای پژوهش، از روش مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزیی با نرم افزار اسمارت پی ال اس2 استفاده شده است. برای این منظور 200 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت پدیده شاندیز که از آشنایی کامل در حوزه جمع سپاری برخوردار بوده و در این زمینه فعالیت های عملیاتی و تحقیقاتی داشته اند، با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و از طریق پرسشنامه و مصاحبه مورد ارزیابی قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که 1. مشارکت کنندگان بیشترین تأثیر را بر جمع سپاری دارند. 2. جمع سپاری تأثیر معناداری بر عملکرد کسب و کار و موفقیت پروژه دارد. 3. شاخص رضایتمندی مشتریان مهمترین عامل در توصیف تغییرات موفقیت پروژه است.
Crowdsourcing is one of the most important processes fundamentally changing the way that businesses, governments and humanitarian organizations look at the internet and mobile market. This new paradigm has root in participation under the collective wisdom and is emerging as the new business model to bring together the amateurs and professionals seeking to spend less time and, as a result, less cost to run the tasks. The objective of this study is to investigate the factors influencing crowdsourcing and its impact on project success in "Padideh Shandiz Company”. In order to conduct variables confirmatory factor analysis, the structural equation modeling based on partial least square method using the smart PLS 2 software was used. To this end, 200 managers and experts in Padideh Shandiz enjoying a good deal of knowledge in operational and research activities in crowdsourcing field were randomly selected and evaluated through questionnaire and interview. The results of the study revealed that (1) the participants have the greatest impact on crowdsourcing (2) crowdsourcing significantly impacts on the businesses performance and project success and (3) the customers’ satisfaction indicator serves as the most important factor in explaining the changes in project success.