اولویت بندی کارآفرینی بنادر اصلی حوزه شمال کشور بر مبنای تکنیک تکنولوژی حیاتی بعنوان یکی از روشهای مدل آینده نگاری
محورهای موضوعی : مدیریت تکنولوژی
1 - مدیریت
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: سازمان بنادر و دریانوردی, کارآفرینی فردی, کارآفرینی سازمانی, روش تکنولوژی حیاتی,
چکیده مقاله :
در دنیای کسب و کار امروز، سازمانها و بنگاههای اقتصادی که توجه ویژه به کارآفرینی و افراد کارآفرین دارند می توانند بقای خود در بازار تضمین نموده و به رقابت با سایر رقبای داخلی و خارجی بپردازند. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک سازمان مادر تخصصی دریایی کشور بخش اعظمی از اقتصاد این حوزه را در اختیار دارد که باید همگام با نهضت جهانی کارآفرینی، برای بقا و حفظ موقعیت رقابتی خود با سایر بنادر کشورهای همسایه حرکت عظیمی را آغاز نماید. در تحقیق حاضر با استفاده از روش تکنولوژی حیاتی بعنوان یکی از روشهای مدل آینده نگاری سه بندر اصلی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه شمال کشور (بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد) انتخاب و طی فرآیندی اولویت بندی گردیدند. مطابق نقشه راه تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مرور مطالعات انجام شده، شاخص های کارآفرینی فردی و سازمانی تعیین و توسط خبرگان منتخب حوزه تحقیق، تحت روایی محتوی قرار گرفت. در مرحله بعد پرسشنامه تحقیق شامل 94 سوال تهیه برای 30 نفراز متخصصین منتخب شاغل در بنادرکشور، ارسال گردید. اطلاعات و نتایج جمع آوری شده از پرسشنامه های تحقیق اعتبار سنجی شده و نتیجه 959/0 ضریب آلفای کرونباخ حکایت از سطح پایایی مطلوب پرسشنامه ها دارد. در مرحله بعد نمرات میانگین شاخص های کارآفرینی فردی و سازمانی بنادر وارد ماتریس کارآفرینی فردی و سازمانی شده و بنادر بر اساس امتیاز کلی از منظر شاخص های کارآفرینانه رتبه بندی گردیدند. نتایج نشان داد که از میان بنادر مورد مطالعه، بندر انزلی در مجموع شاخص های کارآفرینی در محدوده مطلوب ماتریس رسم شده قرار گرفته و از موقعیت خوبی برخوردار می باشد،اما با این وجود لازم است رابطه میان شاخص های کارآفرینی و میزان موفقیت بنادر در ایجاد اشتغال در آینده مورد بررسی قرار گیرد.
In today's business world, organizations and businesses that focus on entrepreneurship and entrepreneurial people can guarantee their survival in the market and to compete with other domestic and foreign competitors pay. Port maritime organization as a marine sector in the country, holding a large part of the economy of this area as well. Which should be in line with the global movement of entrepreneurship, to survive and maintain its competitive position with other ports in neighboring countries to begin a great movement. In this regard, the present study, three main port of the aforementioned in the north of the country (the ports of Anzali, Noshahr and Amirabad) in this respect were studied using library research, interviews with experts and set questionnaire containing 94 questions out of 30 was performed and the scores derived from each attribute, evaluating and prioritizing of entrepreneurs and entrepreneurs in ascending order based on the average scores and rankings took three ports of the entrepreneurial aspects via critical technology method. The results showed that, among all the studied ports, Anzali port, total entrepreneurial indices are within the critical range of the designed matrix. However, the relationship between entrepreneurial indices and the success rate of ports in creating jobs should be examined in future.