تأثير همسوئي فرایندهای سازمانی و فرهنگ یادگیریسازمانی بر عملکردسازمانی با نقش میانجی ظرفیتپویا (مطالعه موردی: شرکت اپکو)
محورهای موضوعی :مجید بابایی لشکامی 1 , سیروس امیرقدسی 2 , علی بنیادی نایینی 3
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - مهندسی پیشرفت
کلید واژه: فرایند سازمانی, فرهنگ یادگیریسازمانی, عملکرد سازمانی, ظرفیتپویا,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش، بررسی تأثير همسوئي فرایندهای سازمانی و فرهنگ یادگیریسازمانی بر عملکردسازمانی با نقش میانجی ظرفیتپویا در شرکت اپکو است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شرکت اپکو میباشد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد یوان هانگ و دیگران (2010) بوده و تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با کمک نرم افزار لیزرل انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که ظرفيت پويا اثر مثبت و معناداری بر عملکردسازماني دارد. همچنین فرهنگ یادگیریسازمانی اثرمثبت و معناداري بر ظرفيت پويا دارد و در نهایت متغیر ظرفیتپویا دارای نقش میانجی برای متغیرهای فرهنگ یادگیریسازمانی و عملکردسازمانی بوده است. متغیر فرایند سازمانی دارای تاثیر معناداری بر متغیرهای ظرفیتپویا و عملکردسازمانی نبوده است. نقش میانجیگری ظرفیتپویا برای متغیرهای فرایندهای سازمانی و عملکردسازمانی مورد تایید قرار نگرفت. با توجه به نتایج تحقیق و تایید اثر مثبت یادگیری سازمانی بر ظرفیت پویا و نیز اثر مثبت ظرفیت پویا بر عملکرد سازمانی، مدیران می توانند با ارتقاء سطح یادگیری در سازمان به شکل قابلتوجهای در درجه اول توان و قدرت رقابت و نیز سطح خلاقیت و نوآوری سازمان را بهبود دهند و در درجهدوم عملکرد سازمان را با بهبود توان رقابتی ارتقاء دهند.
The research investigates the effect of organizational processes and culture of organizational learning on organizational performance with the role of the mediator of the dynamic capacity of EPCO. Research type is descriptive. Research population is all employees of EPCO. Research tool is standard questionnaire of Yu Yuan Hung (2010). The results showed that there is significant relationship between the Organizational dynamic capacity and organizational performance. There's significant and positive relationship between Organizational learning culture and Organizational dynamic capacity and Organizational dynamic capacity has the mediator to the relationship between organizational learning culture and organizational performance. But, the organizational learning culture doesn’t have a significant effect on Organizational dynamic capacity and Organizational performance. Finally, Organizational dynamic capacity doesn’t have the mediator role to the relationship between organizational process alignment and organizational performance. Based on research results and verification of positive influence of organization learning culture on organizational dynamic capacity and positive relationship between dynamic capacity and organizational performance, the people in charge could substantially improve the learning level of the company. This improvement first broaden the ability of competitiveness as well as the creativity and innovation, while at the same time it enhances organizational performance by improving competitiveness ability.