طراحی سیستم سنجش بلوغ سازمانی برای سازمان های کوچک و متوسط- مطالعه موردی: شرکت های بازی سازی دیجیتال
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکامین عالی پور هفشجانی 1 , علیرضا علی احمدی 2
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
کلید واژه: بلوغ سازمانی شرکتهای بازیسازی دیجیتال شرکتهای کوچک و متوسط مدل بلوغ قابلیت(CMM),
چکیده مقاله :
در این پژوهش قصد داریم با تمرکز بر شرکتهای بازی سازی دیجیتال که جزء کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) به حساب میآیند، یک سیستم سنجش بلوغ سازمانی طراحی نماییم. لازمه طراحی این سیستم سنجش، شناسایی شاخصهای کلیدی موفقیت در شرکتهای بازیسازی دیجیتال میباشد. به این منظور پس از مرور مدلهای مختلف، شاخصها و مولفههای کلیدی شناسایی گردید و سپس این شاخصها به تایید خبرگان درآمد. در ادامه شاخصها و مولفه های پیشنهادی خبرگان به مدل اولیه اضافه شد و برمبنای مدل سلسه مراتبی نهایی به دست آمده که دارای 4 شاخص اصلی و 31 مولفه است، پرسشنامهای طراحی گردید. براساس نتایج پرسشنامه و با روش میانگین گیری از شاخصها و مولفهها، سیستم سنجش بلوغ سازمانی برای شرکتهای کوچک و متوسط(SME) طراحی گردید. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران و متخصصان صنعت بازی سازی دیجیتال در ایران می باشند. در این پژوهش تعداد 70 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند، و نرخ بازگشت پرسشنامه به 45 عدد رسید. همچنین در این پژوهش از مدل بلوغ قابلیت (CMM) برای سطح بندی بلوغ استفاده شده است. براساس سیستم سنجش بلوغ سازمانی شرکت های بازی سازی دیجیتال بر اساس سطوح مدل بلوغ قابلیت (CMM)، شاخص زیرساخت های مدیریت و فناوری در سطح مدیریت شده و شاخص های توسعه بازی، توانمندی ها و قابلیت استفاده بازی و عملکرد کسب و کار در سطح تعریف شده قرار دارند.
The purpose of this research is to design a system for measuring corporate maturity for Video game companies . Designing this measurement system requires identifying key indicators of success in Video game companies. For this purpose, after reviewing various models, experts approved identified key indicators. In the following, the suggested indicators of the experts were added to the original model, Based on the final hierarchical model that has 4 main indicators and 31 components, a questionnaire was designed. The statistical population of this research is all managers and specialists of digital gaming industry in Iran. In this research, 70 people were selected using purposeful sampling method, and the return rate of the questionnaire was 45. In this study, the Capability Maturity Model (CMM) has been used to , the capability maturity model (CMM) was used to rate organization maturity. Based on the Organizational Maturity Measurement of video game companies The indicator of management and technology infrastructure is at the managed level, and there are indicators of game development, capabilities, and usability of the game and business performance at the defined level.