شناسایی روندهای آتی و ترسیم وضعیت آرمانی آموزش فنی حرفه ای از نظر خبرگان
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکسرور سفیدگر 1 , حسین علی احمدی جشفقانی 2 , علیرضا علی احمدی 3
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - گروه مهندسی سیستمهای دانشگاه علم و صنعت ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش فنی و حرفه ای, روندهای توسعه آموزش فنی جهانی, رویکرد شایستگی مدار در آموزش های حرفه ای و مهارتی, آینده پژوهی, روش تحلیل تاثیر متقابل,
چکیده مقاله :
این پژوهش با توجه به اهداف، پژوهشی کاربردی- توسعه ای است. از منظر گردآوری اطلاعات تلفیقی است. برای گردآوری، تحلیل و ترکیب داده های کمّی و کیفی از روش تحلیل تاثیر متقابل استفاده شده است. با استفاده از روش تحقیق تحلیلی از طریق تجزیه و تحلیل ادبیات پژوهشی، مرتبط با روندهای جهانی توسعه آموزش فنی شناسایی گردید. از نظر خبرگان آموزشی که مجموعه ای 30 نفری از متخصصان و خبرگان در حوزه آموزش و پرورش رسمی فنی و حرفه ای، دارای دیدگاه آینده پژوهانه و راهبردی، با نمونه گیری قضاوتی و هدفمند هستند، مهم ترین روند های جهانی توسعه آموزش فنی و حرفه ای استحصا شده و با جمع بندی نظرات، تعداد 22 روند نهایی گردید سپس با روش تحلیل تاثیر متقابل، میزان تاثیر پذیری و تاثیر گذاری این روند ها برآورد شد. یافته ها نشان میدهد، متغیر های "جامعه شبکه ای "،"ایجاد چارچوب صلاحیت ملی "،"رویکرد شایستگی مداری" و "جمعیت" از مهمترین بازیگران تأثیرگذار بر وضعیت آرمانی آموزشی آینده هستند.
According to the objectives, this research is an applied-developmental research. From a data gathering perspective, it is integrated. Interaction analysis method was used to collect, analyze and combine quantitative and qualitative data. The analytical research method was identified by analyzing the research literature related to the global trends of technical education development. From the point of view of educational experts, a group of 30 experts and experts in formal technical and vocational education, with a forward-looking and strategic perspective, with judicious and purposeful sampling, the most important global trends in technical and professional education development. Summarized and summarized the opinions, 22 trends were finalized. Then, the interaction effects, the effectiveness and impact of these trends were estimated. Findings show that variables such as "network community", "national competency framework", "orbital competence approach" and "population" are the most important factors influencing future educational attainment.