تخمین برخط پایداری گذرا در سیستم قدرت دوناحیهای بر اساس ترکیب اندازهگیریهای محلی و ناحیه گسترده
محورهای موضوعی : electrical and computer engineeringمهرداد عربزاده 1 , حسین سیفی 2 , محمدکاظم شیخالاسلامی 3
1 - دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشگاه تربیت مدرس
3 - دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه: اندازهگیریهای ناحیه گسترده تدابیر ویژه حفاظتی تخمین پایداری گذرا روش تکماشین معادل معیار سطوح برابر,
چکیده مقاله :
پایداری گذرا یکی از مسایل پراهمیت در بهرهبرداری از سیستمهای قدرت است و لذا ارزیابی وضعیت پایداری گذرای شبکه امری ضروری است. روشهای معمول ارزیابی وضعیت پایداری گذرا به صورت آفلاین میباشد که بر اساس آن مجموعهای از اقدامات پیشگیرانه اتخاذ میشود و یا مجموعهای از اقدامات اصلاحی تحت عنوان تدابیر ویژه حفاظتی برای عملکرد در شرایط زمان واقعی طراحی میشود. به منظور کاهش ریسک تدابیر اتخاذشده در شرایط زمان واقعی، در این مقاله روشی جدید برای تخمین برخط پایداری گذرا ارائه شده است که بر اساس ترکیب اندازهگیریهای محلی و ناحیه گسترده عمل میکند. بر اساس این روش ابتدا سیستم قدرت دوناحیهای با دستهبندی ژنراتورهای همنوا و بر اساس روش تکماشین معادل سادهسازی شده و سپس از معیار سطوح برابر برای پیشبینی پایداری گذرای آن استفاده میشود. بر اساس نوآوری روش پیشنهادی، سطح شتابدهنده منحنی توان الکتریکی بر حسب زاویه رتور شبکه تکماشینه معادل در لحظات وقوع خطا از روی سطوح شتابدهنده محاسبهشده در هر یک از شینهای ژنراتوری به صورت محلی محاسبه میشود که دقت محاسبات را افزایش میدهد. نتایج شبیهسازی انجامشده بر روی شبکههای نمونه 11شینه با چهار ژنراتور سنکرون و 39شینه با 10 ژنراتور سنکرون، کارآمدی روش پیشنهادی را نشان میدهد.
Transient stability analysis (TSA) is one of the important issues in the power system operation. The common methods of TSA are typically based on offline simulations so that some preventive and corrective actions may be designed to be adopted in real time conditions. To reduce the risk of these actions, in this paper a new method of transient stability estimation is proposed in which both local and wide-area measurements are used. According to the proposed method, the coherent generator groups of the two-area power system are initially identified and then the system is simplified based on the single machine equivalent (SIME) method. Thereafter, the equal area (EA) criterion is used to estimate the system transient stability. The innovation of this paper is the calculation of the acceleration area of SIME system based on the acceleration areas calculated locally in generator buses. The proposed method is applied on a10-mchine 39-bus test system and its results are presented by further explanation of its technical advantages.