بررسی تأثیر آموزشهای ضمن خدمت بر ابعاد توانمندسازی منابع انسانی
محورهای موضوعی :اباصلت خراسانی 1 , علیرضا جوانبخت 2 , سید شمس الدین چاوشی 3
1 - علوم تربیتی
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه مالک اشتر
کلید واژه: آموزش ضمن خدمت, توانمندسازی, منابع انسانی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناخت تأثیر آموزش کارکنان بر توانمندسازی منابع انسانی در یکی از مؤسسات صنایع دفاعی میباشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنانی است که دارای مدرک فوق دیپلم به بالا میباشند و در دورههای آموزشی مدنظر شرکت کردهاند و با روش نمونهگیری تصادفی 76 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار است. در تحلیل دادهها در بخش توصیفی از ميانگين و انحراف استاندارد و در بخش استنباطي نيز از آزمونهاي T-test تکنمونهای و گروههای مستقل و تحليل واريانس Anova و از آزمون تعقیبی توکی و آزمون فریدمن استفاده گرديده است. بر اساس یافتههای تحقیق مشاهده شد که آموزش کارکنان بر توانمندسازی منابع انسانی تأثیر مثبت و معنادار دارد و آموزش کارکنان بر ابعاد توانمندسازی (روشنی اهداف، رفتار اخلاقی، ارتقاء روحیه، پیشبرد کار تیمی و ایجاد محیط کاری سالم) تأثیری معنادار دارد. اما بر ابعاد ارتباطات سازنده و ایجاد روحیه مشارکتجویی تأثیری نداشته است همچنین سن، میزان تحصیلات، سابقه خدمت و پست سازمانی بر نگرش کارکنان در زمینه توانمندسازی تأثیر دارد. اما نوع دوره آموزشی بر نگرش کارکنان نسبت به تأثیر آموزش بر توانمندسازی منابع انسانی تأثیری ندارد. در نهایت اولویتبندی تأثیر آموزش کارکنان بر ابعاد توانمندسازی نشان میدهد ارتقاء روحیه بیشترین و ارتباطات کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است.
The purpose of this study is to identify the impact of staff training on empowerment of human resources. The study is applicable in terms of goal and descriptive-survey in terms of data gathering. The population are included all employees who have a high school degree and Considered to have participated in the training period, which are based on data obtained from 200 according to Morgan table, 76 people studied for sampling. Then the questionnaires were randomly distributed among the selected samples. The data-gathering tool is validated questionnaire, which has acceptable validity and reliability. For data analysis, descriptive and inferential statistical methods were used. The data were analyzed through independent T test, one sample T test, ANOVA, and Fridman test. Findings showed that employee training has a positive and significant impact on empowerment of human resources and staff training on empowerment dimensions (clear objectives ,ethical behavior, enhancing mood ,promoting team work and creating a healthy work environment) has a significant effect. However, it is unaffected on constructive communication and the spirit of participation. In addition, some factors such as age, education, work experience and organizational capacity will affect the attitude of workers but type of educational course has no effect on employees' attitude towards education effect on empowerment of human resources. Finally, prioritizing the impact of staff training on empowerment show that promoting the moral has the highest degree, and the lowest one is dedicated to communication.