نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی به عنوان راهحل جدید پشتیبانی عملکرد کارکنان در سازمانها: ارائه چهارچوبی جهت طراحی آن
محورهای موضوعی :کیومرث تقی پور 1 , هاشم فردانش 2 , جواد حاتمی 3 , ناصر مزینی 4
1 - دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشگاه تربیت مدرس
3 - دانشگاه تربیت مدرس
4 - دانشگاه علم و صنعت
کلید واژه: پشتیبانی عملکرد, نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی, طراحی عملکردمحور,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر، استفاده از نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی برای بهسازی عملکرد کارکنان در سازمانها متداول شده است. بیشک طراحی مناسب این روش جدید نقش تعیینکنندهای در اثربخشی و کارایی آن دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه چهارچوبی برای طراحی نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی انجام شد. روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه، تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی بود. جامعه پژوهش، شامل کلیه منابع و مقالات مرتبط نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی پروکوئیست، اسپرینگر، ساینسدایرکت، امرالد، ابسکو، سیج، اریک، و گوگل اسکولار بود. نمونهبرداری از این منابع با روش نمونهگیری هدفمند انجام گرفت، 45 مقاله و کتاب مطابق معیارهای مورد نظر بررسی شد، و دادههای حاصله برای تشکیل چهارچوب پیشنهادی تلفیق گردید. در نتیجه این پژوهش؛ هفت اصل زمینه شغلی، رابط کاربر، سنجش و نظارت، دسترسی به منابع پشتیبانی عملکرد، انطباقپذیری، پاسخدهی فوری، و قابلیت استفاده جهت رعایت در نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی شناسایی گردید، راهبردهایی نیز برای عملیاتی ساختن آنها ارائه شد و در نهایت چهارچوبی برای چگونگی کاربست این اصول و راهبردها در طراحی نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی پیشنهاد گردید. نتایج به دست آمده از این پژوهش میتواند راهنمای طراحان نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی در انتخاب و تدارک نظام پشتیبانی عملکرد کارا و اثربخش برای ارتقای عملکرد کارکنان سازمان باشد.
In recent years, the use of Electronic Performance Support Systems (EPSS) has become common to improve the performance of employees in organizations. The appropriate design of this new method has definitely a major role in its effectiveness and efficiency. Therefore, the current study was conducted with the aim of providing a framework for the design of EPSS. Qualitative content analysis method of deductive type was used in this study. The study population consisted of all the relevant sources and articles indexed in databases such as, Proquest, Springer, Science Direct, Emerald, EBSCO, Sage, Eric, and Google Scholar. Sampling from these sources was conducted with the purposeful sampling method, 45 papers and books were evaluated according to the target criteria, and to form the proposed framework, the obtained data were combined. As a result of this study, seven principles were identified in order to comply with EPSS as follows: career context, user interface, assessment and monitoring, access to resources of performance support, adaptability, prompt response, and usability. In addition, strategies for operating them were presented, and finally the framework was presented in order to show how to apply these principles and strategies in the design of EPSS. The results of this study can be a guide for EPSS designers in the selection and provision of efficient and effective performance support system to improve the employee performance of the organization.