تأثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر تسهیم دانش در سازمانهای رسانهای مورد مطالعه: مرکز رسانههای نوین سازمان صدا و سیما
محورهای موضوعی :مریم احمدی طاهری 1 , بهروز قلیچ لی 2 , امیر حاتمی 3
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری
3 - دانشگاه تهران
کلید واژه: سرمایه اجتماعی تسهیم دانش سازمان رسانهای کارکنان,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر تسهیم دانش در سازمان های رسانه ای می باشد. در این راستا مرکز رسانه های نوین سازمان صدا و سیما به عنوان یک سازمان رسانه ای بزرگ در کشور مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی پیمایشی می باشد. در این تحقیق به منظور بررسی سرمایه اجتماعی از مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۸) و همچنین برای بررسی وضعیت تسهیم دانش سازمانی از مدل چانگ و همکاران (2013) استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه برگرفته از دو مدل مذکور میباشد که پایایی دو پرسشنامه مطلوب گزارش شد. نمونه آماری تحقیق 97 نفر از کارشناسان مرکز رسانههای نوین سازمان صدا وسیما میباشد. دادههای گردآوری شده توسط نرمافزار معادلات ساختاریPLS مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی برازش مدل، مطلوب گزارش شد. نتایج بررسی تحلیل مسیر نشان داد که سرمایه اجتماعی سازمانی بر تسهیم دانش تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین مشخص شد از میان سه بعد سرمایه اجتماعی (ساختاری، رابطهای و شناختی)، دو بعد ساختاری و ارتباطی از سرمایه اجتماعی تأثیر معناداری بر تسهیم دانش دارند.
The present study tried to evaluate the impact of organizational social capital on knowledge sharing in media organizations. In this regard, center of new media in IRIB as a major media organization in the country was studied. The descriptive survey was used as a research method. In this study, Nahapiet and Ghoshal (1998) social capital model was used to evaluate the social capital and Chang et al. (2013) Model for checking the status of organizational knowledge sharing. The data collection tool was the questionnaires of abovementioned models and the reliability of the questionnaires were satisfying. A sample for this research is 97 people of center of new media in IRIB. Data compiled was examined by the software of structural equation PLS. The results of the model were satisfying. The results of path analysis showed that organizational social capital on knowledge sharing has a significant and positive impact. It was also found among the three dimensions of social capital (Structural, relational and cognitive), the structure and relationship of social capital dimension have a significant effect on knowledge sharing.