تدوین برنامه توسعه حرفهای مدیران و کارکنان شعب در حوزه بانکی و پولی (مورد بانک توسعه تعاون)
محورهای موضوعی :
1 - بانک
2 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: توسعه حرفهای آموزش و شعب بانک,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارایه برنامهای به منظور آموزش و توسعه مدیران و کارکنان شعب بانک با رویکرد حرفهای گرایی میباشد. برای نیل به مقصود مذکور از رویکرد کیفی و روش گروه کانونی استفاده شد. به عبارتی در گام نخست ادبیات و پیشینه موضوع "توسعه حرفهای" در پایگاههای اطلاعاتی، کتابخانهها، اسناد بالادستی و گزارشهای داخلی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در گام بعدی با انجام برخی مصاحبهها و برگزاری جلسات گروه کانونی میان اعضای گروه (خبرگان)، برنامه آموزش و توسعه حرفهای تدوین شد. جامعه مورد مطالعه خبرگان (بانکی- دانشگاهی) آشنا با حوزه بهسازی منابع انسانی در صنعت بانکداری و نمونه 12 نفر از آنان بود. ابزار گردآوری اطلاعات فرمهای مصاحبه و پرسشنامه و روش تجزیه و تحلیل، تحلیل محتوا بود. یافتههای پژوهش شامل شناسایی شایستگیهای مشاغل موجود در شعب بانک یعنی، رئیس، معاون، رئیس دایره، متصدی و تحصیلدار شعب در چارچوب یک مدل با ابعاد 1) فردی و 2) سازمانی و حوزههای 1) شخصیتی، 2) نگرشی، 3) دانشی و 4) مهارتی بود. با معیار قرار دادن مدل دو بعدی و چهار حوزهای، برای هر شغل متناسب با سطح مهارت مورد نیاز در سه نوع مهارت ادراکی، انسانی و فنی، پودمانهای آموزشی تدوین شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از این است برای توسعه و بهسازی حرفهای مدیران و کارکنان شعب در حوزه پولی و بانکی بایستی برنامه آموزشی مبتنی بر شایستگیها با تأکید بر مهارتهای مورد نیاز هر شغل تدوین کرد. برای مثال در پودمان آموزشی رئیس و معاون شعبه شایستگیهای مدیریتی و مهارتهای ادراکی و در پودمان آموزشی متصدیان شعب، شایستگیهای شغلی و مهارتهای فنی میبایست مدنظر قرار گیرد.
The objective of this research was to train and develop from a professional perspective. Qualitative research and focus group techniques were applied in order to achieve this. Indeed, the first step was to study the literature on professional development by researching databases, library resources, high-level documents, and domestic reports. Afterwards, by holding focus group interviews and consulting with the participants who were experts, a professional education and development plan was designed. The research statistical population (both of academy and bank) included 12 experts who were well acquainted with Human Resource Development in banking industry. Data collection instruments involved interview protocols and questionnaires which were analyzed by the application of a content analysis method. Research findings included identification of job competencies at the level of branch, i.e. bank manager, deputy, chief officer, bank-teller, and caretaker, by applying a model which included both the individual and the organization and aspects of personality, viewpoint, knowledge, and skill. Through application of this two-dimensional model and four-field approach, educational modular courses were developed for each job in accordance with the level of competency required, perceptional, human, or technical. The findings of this research indicated that in order to develop branch managers and staff professionally in monetary and banking fields, competency-based training programs focusing on required skills for each position should be developed. For instance, in modular courses to be attended by the managers and deputies, management and perceptional skills should be highlighted; whereas in case of bank-tellers a more emphasis was put on job competencies and technical skills.