ارائه مدل تعالی آموزش¬های مجازی در دانشگاه فرهنگیان در راستای توسعه منابع انسانی (مطالعه کیفی)
محورهای موضوعی :مژگان اسمعیل نیا 1 , حسینعلی کوهستانی 2 , علی معقول 3 , حسن نودهی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور،مدرس دانشگاه فرهنگیان بجنورد
2 - دانشگاه فردوسی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
4 - دانشگاه حکیم سبزواری
کلید واژه: الگوی مفهومی, آموزشگاهی, تعالی آموزش مجازي, تئوری داده ¬, بنیاد, دانشگاه فرهنگیان.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تعالی آموزش های مجازی در دانشگاه فرهنگیان در راستای توسعه منابع انسانی می باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و راهبرد مبتنی بر تئوری داده بنیاد انجام شده است. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 18 نفر از کارکنان صاحب نظر در حوزه آموزش-های مجازی و اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی انجام شد. بهمنظور اعتباربخشی یافته ها از راهبرد های بازبینی اعضا و تحلیل همگنان استفاده شده و نتایج طی چندین مرحله تعدیل شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کد گذاری باز و محوری استفاده شد. درنهایت مقوله ها در قالب 14 مقوله اصلی در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت موجبات علی (فعالیت های یاددهی و یادگیری، کنشگران انسانی، مدیریت)، مقوله اصلی:تعالی آموزش مجازی دانشگاه فرهنگیان(بهبود کیفیت)، راهبردها (سطح خرد، سطح میانی، سطح کلان) شرایط زمینه ای (ماهیت آموزش های مجازی دانشگاه فرهنگیان)، شرایط مداخله گر (اینترنت، امکانات سخت افزاری، وب) و پیامدها (پیامد های فردی، پیامد های سازمانی، پیامد های فرا سازمانی) قرار گرفتند.
The purpose of this research was to present the Quality Improvement Model of virtual education for Human Resource Development at Farhangian University. This research has been carried out in the framework of a qualitative approach based on the Grounded theory method. In this regard, semi-structured interviews were conducted using purposeful approach and application of theoretical saturation criterion with 18 experts and professors and students of Farhangian University of North, South and Razavi Khorasan. To evaluate the validity and reliability of data, two methods are implemented; the members' matching methods as well as peer review. Open and axial coding method was used to analyze the data. Finally, the categories are categorized into 14 main categories in the six dimensions of the paradigm model as causal (teaching and learning activities, human actors, management), phenomenon: quality improvement in virtual education of Farhangian University, strategies (micro level, intermediate level, macro level), contextual conditions (nature of virtual education of Farhangian University), intervening conditions (1. internet, 2. hardware facilities, 3.web) and consequences (individual, organizational and transactional outcomes).