شناسایی عوامل مؤثر بر بهسازی اعضای هیئت علمی با رویکرد کارآفرینی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان هرمزگان)
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانییوسف محمودی خمیری پور 1 , نادرقلی قورچیان 2 , محمدنور رحمانی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
کلید واژه: بهسازیاعضای هیئت علمیکارآفرینیمضمون,
چکیده مقاله :
بهسازی اعضای هیئت علمی با رویکرد کارآفرینی می تواند منجر به تحول و ارتقاء در زمینه های آموزشی و پژوهشی منطبق با اهداف کارآفرینانه شود و آنگاه می توان انتظار داشت خروجی این تحولات، پژوهشگران و دانشجویانی خلاق و نوآور باشد که قدرت تعریف، مسلهشناسی و ارائه راهکارهای خلاقانه جهت اهداف کسبوکار و صنعت را داشته باشند و توسعه مستمر کیفیت در فعالیتها و مأموریتهای مختلف دانشگاه رخ دهد. بهسازی اعضای هیئت علمی با رویکرد کارآفرینی تلاشی است از سوی نظام دانشگاهی که به منظور اصلاح دانش، نگرش و مهارتهای اساتید در قالب دورههای آموزشی، بازآموزی، فرصتهای مطالعاتی، بورسیه تحصیلی و... منطبق با اهداف کارآفرینانه صورت میگیرد. جهت موفقیت در پیشبُرد فرآیند بهسازی اعضای هیئت علمی با رویکرد کارآفرینی به منظور سیاستگذاری مطلوب می بایست مجموعه ای از عوامل کلیدی مؤثر شناسایی شوند. در همین راستا، در مقاله حاضر، محقق با استفاده از شیوه تحلیل مضمون، به شناسایی عوامل مؤثر بر بهسازی اعضای هیئت علمی با رویکرد کارآفرینی در سطح دانشگاه پیام نور استان هرمزگان می پردازد. به همین منظور، با مصاحبه های انجام شده با افراد خبره در زمینه بهسازی منابع انسانی، 71 مضمون پایه به همراه 25 مضمون سازمان دهنده شناسایی شد که بر اساس استنتاج محقق در 5 بُعد فراگیر شامل ابعاد بهسازی فردی، بهسازی سازمانی، بهسازی آموزشی، بهسازی پژوهشی و بهسازی حرفه ای دسته بندی شدند و در نهایت به ارائه پیشنهادات علمی و عملیاتی منتج گردید.
Faculty development based on entrepreneurship can lead to the evolution and promotion of educational and research areas in according to entrepreneurial goals, and then it can be expected that the output of these developments, researchers and innovative students, which defines the power, the problem. And provide creative solutions for business and industry goals and continuous quality development in various activities and missions of the university. Faculty development based on entrepreneurship approach is an attempt by the academic system to reform the knowledge, attitude and skills of professors in the form of training, retraining, study opportunities, scholarships and in according to entrepreneurial goals. To succeed in advancing the process of Faculty development based on entrepreneurship to optimal policy, a set of key factors should be identified. In this article, the researcher uses the analysis of the theme to identify the factors affecting the Faculty development based on entrepreneurship at the University of Hormozgan province. For this purpose, with interviews conducted with expert people in this field.71 basic themes, along with 25 organized themes, were identified based on the deduction of the researcher in 5 inclusive dimensions including individual development, organizational development, Educational development and professional development were categorized and eventually resulted in scientific and operational suggestions.