واکاوی عوامل موثر بر عدم حضور فراگیران در برنامه های آموزش سازمانی و ارائه راه کارهای برون رفت
محورهای موضوعی : تئوری ها و مدل های نوین آموزش و توسعه منابع انسانیمحمد کریمی ثابت 1 , دکتر هومن دوستی 2 , میلاد جوانمردی 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه اصفهان
کلید واژه: غیبت, میل به عدم حضور, نرخ مشارکت , دوره های آموزشی, فراگیران,
چکیده مقاله :
مقدمه: علیرغم توجه، حساسیت و دغدغه های زیاد متولیان یادگیری و توسعه جهت شناسایی و همکاری با اساتید خبره و نیز صرف هزینه های زیاد برای برگزاری دوره های آموزشی، نرخ مشارکت در برنامه های آموزشی کلاس محور پایین می باشد از اینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی علل غیبت فراگیران در دوره های آموزشی و ارائه راهکارهای برون رفت بوده است. روش کار: روش پژوهش در این مطالعه، ترکیبی(آمیخته) از نوع اکتشافی (طرح تدوین ابزار گردآوری داده ها) می باشد توضیح اینکه در توالي گردآوري داده ها ابتدا داده هاي كيفي و سپس داده هاي كمي گردآوري گردید. در بخش کیفی از روش مصاحبه عمیق و گروه کانونی استفاده گردید. و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. روایی محتوا و صوری پرسشنامه با کمک پنج نفر از صاحبنظران و اساتید حوزه آموزش مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 81/0 محاسبه گردید. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی کارکنان یکی از شرکت های صنعتی استان اصفهان بودند که براساس جدول مورگان 196 نفر محاسبه شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر میزان تاثیر هر سه دسته عوامل فردی، آموزشی و سازمانی در غیبت فراگیران را بیش از حد متوسط نشان داد. همچنین، نتایج مصاحبه حاکی از آن بود که عدم ارائه تشویق، عدم پرداخت حق ماموریت و اضافه کار به ازای آموزش، عدم محاسبه امتیاز آموزشی، عدم ارتباط سوابق آموزش در دیگر نظامات منابع انسانی، حجم بالای کار، نبود مکانیزمهای انتقال یادگیری، حمایت محدود از انتقال یافته ها به واسطه نوع تفکر مدیران، مشکلات شخصی و خانوادگی از دیگر عوامل موثر بر افزایش نرخ غیبت و در نتیجه کاهش نرخ مشارکت در برنامه های آموزشی می باشند. نتیجه گیری: به زعم شرکت کنندگان در پژوهش عوامل سازمانی بیشترین تاثیر را بر غیبت از دوره های آموزشی داشته اند که برای رفع این مشکل لازم است در سیستم های حقوق و دستمزد اصلاح صورت بگیرد. همچنین، در بعد آموزشی بهبود طراحی و برنامه ریزی دوره ها ضروری می باشد که پیشنهاد می گردد از روش های تدریس نوین بهره گیری شود، کلاس ها با تعداد کمتر برگزار گردند و سیاست های نسبتا سختگیرانه در برابر عدم حضور در کلاس وضع شود. همچنین، در سطح فردی پیشنهاد می-شود حس تعلق به دوره های آموزشی در فراگیران از طریق مربیان همکار تقویت گردد.
Introduction: In spite of the attention, sensitivity and concern of the custodians of learning and development to identify and cooperate with the professors and also to spend a lot of expenses on conducting training courses, the rate of participation in class-based training programs is low, hence The purpose of this study was to investigate the causes of student absenteeism in courses and outline strategies. Method: The research method in this study is a mixed type of exploration (a design tool for collecting data). Explain that in the data collection sequence, qualitative data and then quantitative data were collected. In the qualitative section, the deep interview method and the focused group were used and in the quantitative section, researcher-made questionnaire was used. The content validity of the questionnaire was confirmed with the help of five experts and professors in the field of education and its reliability was calculated 0.84 using Cronbach's alpha. The study population consisted of all employees of one of the industrial companies of Isfahan province, based on the Morgan table, 196 were calculated. Results: The results of the present study showed that the impact of all three groups of individual, educational and organizational factors in the absence of learners was more than average. Also, the results of the interview showed that lack of incentive, non-payment of mission and work overtime due to training, lack of calculation of educational privilege, lack of relevance of education records in other human resources systems, high work volume, lack of knowledge transfer mechanisms, limited support of knowledge transfer due to the type of managerial thinking, personal and familial problems are other factors affecting the increase in absenteeism rates and thus reducing the rate of participation in training courses. Conclusion: According to the participants in the research, organizational factors have had the greatest impact on the absenteeism, which is necessary to correct this problem in salary systems. Also, in the educational dimension, it is necessary to improve the design and planning of courses, which it is suggested to use modern teaching methods, classes with less number and relatively strict policies against absenteeism in the classroom. Also, at the individual level, it is suggested that the sense of belonging to the courses in the learners be strengthened through peer mentoring.