بررسی تاثیر بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش با بهره وری کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی
محورهای موضوعی : تئوری ها و مدل های نوین آموزش و توسعه منابع انسانی
مهدی معینی کیا
1
,
عادل زاهدبابلان
2
,
رامین غریب زاده
3
,
علی آقایی خانه برق
4
1 - دانشگاه محقق اردبیلی
2 - دانشگاه محقق اردبیلی
3 - دانشگاه محقق اردبیلی
4 - دانشگاه محقق اردبیلی
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, مدیریت دانش, بهروری کارکنان.دانشگاه محقق اردبیلی.,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش با بهره وری کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش کلیه اعضای کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی بوده که در سال تحصیلی 1396-1395 در خدمت دانشگاه بودند که از بین آنان230 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-همبستگی با استفاده از مدل معادلات ساختاری می باشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال و مدیریت دانش نوناکوتاکاچی و بهره وری کارکنان اچیو استفاده شد. ضرایب پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب سرمایه اجتماعی81 /.، مدیریت دانش،87/.، بهره-وری 84/. به دست آمد. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از روش تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار لیزرل و مدل معادلات ساختاری بوده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش با بهره وری کارکنان داشگاه تاثیر معناداری وجود دارد. لذا لازم است تا دانشگاه ها در زمینه تشویق و تشکیل گروه ها و انجمن های حرفه ای و تخصصی که موجب هویت مشترک بین آنان و افزایش سرمایه اجتماعی و بالطبع موجب بهره وری بیشتر کارکنان دانشگاه می گردد تلاش کنند. همنین آموزش یکی از مهم ترین فراگردهای موجود در افراد، گروه ها و موسسات و سازمان ها برای ایجاد سرمایه اجتماعی، فرایندهای اموزشی است.
The main purpose of this research is to investigate the effect of social capital and knowledge management with productivity of Mohaghegh Ardebil University staff. The statistical population of this study was all employees of Mohaghegh Ardebili University employees who served in the university during the academic year 1396-1393, of whom 230 were selected as the statistical sample of the study by simple random sampling. The research method in this research is descriptive-correlation using structural equation model. Social capital and social capital inventory and non-annotational knowledge management were used to collect data. The reliability coefficients of these questionnaires were 0.89, respectively, Kronbach's alpha, respectively, knowledge management, 87., productivity, 0.88. Obtained. The research data were gathered based on the research hypotheses and analyzed by using the LISREL software and the structural equation model. The results of this study showed that there is a significant effect between social capital and knowledge management with productivity of dashkhah staff. Therefore, it is necessary for universities to try to encourage and form professional and specialized groups and associations that cause a common identity between them and increase social capital and, of course, increase the productivity of university staff. Education is also one of the most important processes in individuals, groups and institutions and organizations to create social capital, educational processes.